Başarıyı etkileyen faktörler

Başarıyı etkileyen faktörler

İnsan önceden belirlediği bir hedefe doğru alelade değildi yakıcı bir arzu duyarsa, mutlaka başarıya ulaşır. Hedefe ulaşmak için duyulan başarı arzusunun dozu, başarı için gereken yakıt demektir. Bu yakıt insanları harekete geçirir ve kişilere bitmek tükenmek bilmeyen bir enerji verir.
Yakıcı ve içten gelen bir başarı arzusu Sonuçta Büyük başarıları doğurur. Kişinin bu Arzuyu duymadan istediği sonuca ulaşması mümkün değildir. İnsan ancak bir şeyi çok Arzular arzuluyorsa ona ulaşabilir. Yakıcı bir işte bütün engelleri aşabilir.

İnsanlar istedikleri bir şeyi her şeye de bütün zorluklara rağmen Arzu edebiliyorlarsa hiçbir engel tanımazlar. Her şeye ve bütün zorluklara rağmen başarılı olan insanlar, hayat hikâyelerini başarı olarak söyleyebilen kimselerdir.

Hiçbir başarı elde edilemez değildir. Yeter ki bütün gönlümüzle başarılı olmaya konsantre olalım. Şimdi başarı arzusunun, başarı haline dönüşü bilmesini etkileyen faktörler üzerinde durulacaktır. Fakat burada üzerinde duracağımız esas konu kişinin eğitim başarısı olacaktır.

a) okul faktörü
Okullar kar amaçlı kuruluşlar değildir. Akat eğitim harcamaları öğrencinin İstikbal'deki verimliliği açısından birer yatırım sayılır. Okullar, eğitim hizmeti üretiminde ihtisaslaşmış müesseselerdir.
Okullar, toplumun İhtiyaç ve isteklerine uygun olarak, iyi vatandaşlar yetiştirmek için fertler de ki başarı gülüşünü harekete geçirmeye ve kabiliyetlerin geliştirilmesi ne çalışan bir kurumdur.
Okulların Temeli de öğretmenlerdir. Okulların genel amacı topluma uyum sağlayabilecek başarılı insanlar yetiştirmektir. Bu amaca uygun olarak, öğretmenlere önemli görevler düşmektedir.
İdeal öğretmen; bilgili, insanları seven, iyiliksever, çocuklara ve gençlere ilgi gösteren kişidir. Gençlerin ideal öğretmende aradıkları vasıflar şunlardır:

Bilgili, hoşgörülü, anlayışlı, sabırlı, taraf tutmadan öğrencilere Adil Davranan, yerine göre şakacı, öğrencilerin problemlerine ilgi duyan, öğrencilerin Başarılarını olumlu davranışlarını takdir ederek onlara cesaret veren, öğretme metotlarını iyi bilen ve güzel ders anlatan, her öğrencinin bağımsız bir varlık olduğunu kabul ederek onların işine saygı gösteren tutum ve davranışlar içerisinde olmaktır. Öğrenci için çalışmalarını takdir eden, mükâfatlandıran; en başarılı ve iyi öğretmendir. İnsanlara yakınlaşma ve ulaşmanın yolu onların olumlu özelliklerini sık sık dile getirmektir. Eğitim, önemli ölçüde insan ilişkilerine dayanır. Bu nedenle sağlıklı bir şekilde kurulan öğretmen öğrenci ilişkileri eğitimin kalitesini yükseltir.

Bir öğretmen Suçu Ne olursa olsun öğrencisine topluluk içerisinde hakaret eder onu utandırır ve teşhir ederse aradaki ilişki tamamen kopar Çünkü topluluk içerisinde utandırılan genç karşısındakinden nefret eder.

Öğretmen Gerektiği zaman öğrencisiyle ilgilenmeli, onu sabırla dinlemeli ve onu başından savmaya çalışmamalıdır.

Yapılan araştırmalar başarılı öğrencilerin öğretmenleri ile iyi iletişim kurduklarını; oysa başarısız öğrencilerin öğretmenleri ile sağlıklı bir iletişim kuramadıklarını ortaya koymaktadır. Öğretmen öğrencisini çalışmaya ve okul başarısına motive ederken onu endişelendirecek yaklaşımlardan uzak durmalıdır. Çünkü öğrenci de endişe, öğrenmeyi ve dolayısıyla okul başarısını da düşürmektedir. Şunu Unutmamak gerekir ki ancak ruh sağlığı yerinde, başarılı ve mutlu öğretmenler; ruh sağlığı yerinde, başarılı de mutlu nesiller geçirebilirler.

b) Ebeveyn faktörü
Öğrencilerin okul başarısı veya bağımsızlığının pek çok nedeni vardır. Bu nedenler içerisinde oldukça önemlidir. İlkay kasatura’ nın yaptığı bir çalışmanın sonuçlarına göre başarılı öğrencilerin' büyük çoğunluğu Başarılarını kendi çalışmalarını borçlu olduklarını söylemişlerdir. Fakat yardımcı faktörler olarak ta önem sırasına göre aile, okul ve sosyal nedenleri belirtmişlerdir. Yine başarılı öğrencilerin bir kısmı evlerinde her zaman huzurlu bir ortam olsa, derslerinde daha çok başarılı olabileceklerini söylemişlerdir. Başarısız öğrencilerin çoğunluğu ise, kendilerinin okul başarısızlığından birincileri derecede ailelerini sorumlu tutmuşlardır. Ailesini sorumlu tutmasının sebebi olarak da, öğrencinin kendisini Aile içerisinde huzurlu hissetmemesi gösterilmiştir.

Aynı araştırmada anne babalar çocuklarının okul başarısızlığının birinci sebebi olarak yeteri kadar çalışmayışlarını, ikincisi aileden kaynaklanan sebepleri, üçüncüsü ise okuldan kaynaklanan nedenleri göstermişlerdir.

Öğrenci başarısızlığının aileden kaynaklanan nedenler içerisinde en önemlisi, aile içinde huzursuzluk ve iletişim bozukluğudur. Bu konuda 1991-992 öğretim yılında, Üsküdar kız lisesinde 30 tane takdirname alan başarılı 30 tane de 4 ve daha fazla zayıfı olan başarısız öğrenci ile yapılan anket sonuçlarına göre öğrencilerin okul başarısını etkileyen nedenlerden birisi de aile içi ilişkilerin genç öğrenciler üzerindeki etkileridir.

Başarıda aile faktörü
Tuncer Elmacıoğlu

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Öğretmen şiirleri

HEM 1. Kademe okuma – yazma kursu zümre öğretmenler kurulu

Özel Eğitim Uygulama Okulları (III. Kademe) İş ve Beceri Uygulamaları dersine ait taslak öğretim programları