Müzik Zümre


2008-2009 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI MÜZİK DERSİ ZÜMRE ÖĞRETMENLER TOPLANTISI TUTANAĞIDIR




Toplantı Tarihi : 04.09.2008
Toplantı Yeri : Faruk Tİmurtaş İlköğretim Okulu
Zümre Başkanı: Gülbahar KOÇ
Zümre Üyesi : Hakan Çiçek



GÜNDEM

  1. Açılış ve yoklama
  2. Önceki zümre kararlarının değerlendirilmesi
  3. Etkinliklerin değerlendirilmesi
  4. Yeni müzik öğretim programının değerlendirilmesi
  5. Diğer zümrelerle işbirliği yapılması
  6. Ders araç gereçlerinin belirlenmesi
  7. Yöntem ve teknikler
  8. Dilek ve temenniler
  9. Kapanış



GÖRÜŞME VE KARARLAR


1) Zümre başkanı Gülbahar Koç ve zümre üyesi Hakan Çiçek’in katılımı ile toplantıya başlanmıştır.

2) Önceki yıl yapılan zümre toplantısında ihtiyaçların bildirilmesine rağmen sadece müzik derslikleri oluşturulmuş ve dizekli tahta, piyano, orff çalgıları gibi materyaller ilçe imkanları dahilinde sağlanamamıştır. Müzik dersliklerinin oluşturulması müzik dersindeki başarıyı artırsa da materyal ve enstruman eksiklikleri eğitim-öğretime olumsuz şekilde yansımıştır.

3) 2007-2008 yılı boyunca yapılan tüm sanatsal etkinliklere öğrencilerin yoğun şekilde katılımı sağlanmıştır. Özellikle ilçemizde yapılan sanat şenlikleri dahilinde öğrencilerin güzel sanatlara olan ilgilerinde büyük artış gözlenmiş yinede sanat şenlikleri dahilinde müziksel etkinliklere yeterince yer ayrılmadığı gözlenmiştir.

4) Öncelikle yeni öğretim programı 1968, 1984 ve 1994 yıllarında yürürlüğe giren önceki programların içerik ve yaklaşımları göz önünde bulundurularak hazırlansa da özellikle davranışçı kuramın etkisinden kurtulup yapılandırmacı yaklaşıma göre hazırlanmıştır. Ders işlenişi yapılandırmacı yaklaşımın 5E modeline göre giriş, sezdirme, bilgiyi paylaşma ve bilgiyi kullanma başlıkları altında gerçekleşmektedir. Bu açıdan program günümüz gereksinimlerini karşılayabilecek niteliktedir. Program modeli, planlandığı gibi programın genelinde tasarıyla örtüşmüş ve aynı bilimsel bir tutarlılık içerisinde ve anlayışla tasarıya uyarlanmıştır. Programın özel amaçları önceki programa göre sayıca azaltılmış ancak içerik olarak daha da zenginleştirilmiştir. Önceki programda asıl amaç genel müzik eğitimi vermek iken yeni program müzik eğitimi yoluyla kişisel gelişimin sağlanmasını amaçlamıştır. Yeni program öğrenciye müzik eğitiminin nasıl verildiğini irdelemekten ziyade öğrencinin müziksel etkinlikleri nasıl öğrenip uyguladığını kontrol altında tutmak ve öğrenciye bilgi oluşturup deneyimlerinden sonuç çıkarma fırsatı vermektedir. Bu yönüyle öğrenci merkezli bir program olup öğretme değil öğrenme merkezli bir programdır. Program içinde müzik öğretmenlerine yön gösterici nitelikte örnek etkinlikler sunulmuş ancak yine de seçim öğretmene bırakılmıştır. Müzik dersi temelde yaratıcılığa dayalı bir derstir ve etkinliklerin sadece belli örneklerle sınırlanmaması ve öğretmene sınırsız etkinlik imkanı sunması yönüyle program dersin amaçlarıyla örtüşmektedir. Önceki programda uygulanması en zor görünen etkinlikler ilköğretim birinci sınıftan itibaren başlayan nota eğitimi iken yeni programda nota eğitimi 4. sınıftan itibaren başlamıştır ve bu seviyeye kadar kulaktan şarkı eğitimi öngörülmüştür. Bu sayede ilköğretim öğrencileri müzik derslerinde teorik bilginin altında ezilmekten kurtulup dersleri “oyun, dans ve devinim” ekseninde sürdürebilecek ve özellikle ilçe ve taşralarda görülen müzik dersine karşı oluşmuş önyargının önüne geçilebilecektir. Hedeflenen kazanımlar belirli bir sıra içinde “sıralı kazanımlar” olarak verilse de ders işlenişi esnasında öğretmen tarafından gerek görüldükçe diğer kazanımlarla ilişkilendirilebilir ve sıralılık ilişkisi bozulmadığı sürece belli bir zaman kısıtlamasına gidilmeden uygulanabilir niteliktedir. Bu yönüyle program uzun zamandır hedeflenen “sarmal öğretim programı” modeline son derece uygun olup gerek görüldüğünde öğrenilen bilgilerin tekrarı ve genişletilmesi için büyük olanaklar sağlamaktadır. Ayrıca kazanımlar eski programın uzantısı gibi görülse de yeniden düzenlenmiş ve öğrencilerin yaratıcılığı ön plana çıkarılmıştır. Program içinde öğrenme-öğretme yöntemleri olarak karşılıklı konuşma, görüşme, araştırma-inceleme, sunma-alma, bulma-keşfetme, yaratma-üretme, yaşam öyküleme, paylaşma, tasarlama-gerçekleştirme, yapma-yaşatma gibi bir çok yeni yöntem öngörülmektedir. Bu yöntemler sayesinde öğrencilerin yaratıcılığı ve sorun çözme becerilerinin artırılmasının yanı sıra devinişsel olarak ta yoğun bir gelişim gözlenmesini sağlayacaktır. Programda ölçme ve değerlendirme süreci yalnızca öğretim etkinliklerinden sonra bilgiyi hatırlamak olarak değil de öğretim etkinlikleriyle bir bütün oluşturacak şekilde hazırlanıp sürekli ölçümler halinde sunulmaktadır. Ayrıca programda alternatif ölçme araçları öngörülmektedir ancak bu öngörü diğer klasik ölçme araçlarının kullanılmayacağı anlamına gelmemektedir. Önemli olan klasik ve alternatif değerlendirme ölçeklerinin birlikte uyum içinde ve fiziki imkanlar dahilinde doğru olarak kullanılabilmesidir. Ölçme yöntemleri ile de program yapılandırmacı yaklaşımı iyi derecede yansıtmıştır.

Bütün bu yönleriyle yeni öğretim programı son derece modern ve yenilikçi olmasına karşın uygulamada yaşanılabilecek en büyük güçlükler yine fiziki imkansızlıklardan dolayı olacaktır. Tüm yurt genelinde direkt olarak uygulanılmasına başlanacak olan bu program hazırlanırken belli ki taşra şartları fazla göz önünde bulundurulmamıştır. Modern öğretim yöntemleri en fazla 16 kişilik sınıflarda, “u” biçiminde dizilmiş sıralarda ve her türlü teknolojik donanıma sahip okullarda uygulanmaya müsait olsa da ilçemiz şartlarında henüz tam anlamıyla donatılmış bir müzik sınıfının bile olmaması programın uygulanmasında güçlükler yaşanacağının bir göstergesidir. Ayrıca müzik öğretmenlerinin son birkaç yıla kadar davranışçı yaklaşıma göre eğitim alması da programın uygulanması esnasında zorluklar çıkaracaktır.
Bu düşüncelerden yola çıkılarak öncelikle sınıfların fiziki şartları düzenlenmelidir. Her okulda tam donanımlı bir müzik sınıfı oluşturulmalı (Bilgisyar,projeksiyon, seslendirme sistemi dizekli tahta, vb. ), başta piyano ve orff çalgıları olmak üzere enstrumanlar alınmalı ve program hazırlamakla görevlendirilmiş kurul ya da yetkin kişiler tarafından müzik öğretmenleri ve sınıf öğretmenlerine hizmet içi eğitim verilmelidir.
Bunların yanı sıra programın uygulanmasında yaşanacak güçlükler program henüz uygulamaya konulduğu için sağlıklı olarak değerlendirilememektedir. Programın başarısının gözlenmesi için belirli bir süre uygulanması ve alınan dönütlerin amaçlarla karşılaştırılması gerekmektedir. Ancak bu süre sonunda sağlıklı bir değerlendirme yapılabilecek olduğundan yukarda program genel hatlarıyla incelenmiş olsa da uygulanabilirliğine dair gerçek görüşler 2009-2010 öğretim yılı zümre toplantısında dile getirilecektir.

5) Müzik dersinin diğer kültür dersleri ile bütünlüğünü sağlamak amacıyla diğer zümre öğretmenleri ile yıl içinde sık sık görüş alış-verişi içinde bulunulacaktır.

6) Her öğrenci ders esnasında müzik defteri, müzik kitabı ve blok fülüt bulundurmak zorundadır.

7) Klasik öğretim yöntemlerinin yanı sıra (düz anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma vb.) yeni programda belirtildiği gibi görüşme, araştırma-inceleme, sunma-alma, bulma-keşfetme, yaratma-üretme, yaşam öyküleme, paylaşma, tasarlama-gerçekleştirme, yapma-yaşatma gibi yeni öğretim tekniklerine yer verilecektir. Ayrıca programda belirtilen yeni ölçme araçları da fiziksel imkanlar dahilinde kullanılacaktır. Ölçme işlemleri notlandırılırken her dönem için iki tane ders içi performans notu ve bir performans ödevi notu verilecek ayrıca isteyen öğrencilere de yılda bir kere olmak üzere proje ödevi verilip notlandırılacaktır.

8) 2008-2009 eğitim-öğretim yılının sağlık başarı ve mutluluk içerisinde geçmesini dileriz.




Zümre Başkanı: Zümre Üyesi:
Gülbahar KOÇ Hakan ÇİÇEK





Müzik dersi Zümre toplantı gündemi

1)Açılış ve yoklama
2)Önceki zümre kararlarının değerlendirilmesi
3)Etkinliklerin değerlendirilmesi
4)Yeni müzik öğretim programının değerlendirilmesi
5)Diğer zümrelerle işbirliği yapılması
6)Ders araç gereçlerinin belirlenmesi
7)Yöntem ve teknikler
8)Dilek ve temenniler
9)Kapanış

GÖRÜŞME VE KARARLAR
 1) Zümre başkanı …………………….. ve zümre üyesi …………………. katılımı ile toplantıya başlanmıştır.
 2) Önceki yıl yapılan zümre toplantısında ihtiyaçların bildirilmesine rağmen sadece müzik derslikleri oluşturulmuş ve dizekli tahta, piyano, orff çalgıları gibi materyaller ilçe imkanları dahilinde sağlanamamıştır. Müzik dersliklerinin oluşturulması müzik dersindeki başarıyı artırsa da materyal ve enstruman eksiklikleri eğitim-öğretime olumsuz şekilde yansımıştır.
 3) 2007-2008 yılı boyunca yapılan tüm sanatsal etkinliklere öğrencilerin yoğun şekilde katılımı sağlanmıştır. Özellikle ilçemizde yapılan sanat şenlikleri dahilinde öğrencilerin güzel sanatlara olan ilgilerinde büyük artış gözlenmiş yinede sanat şenlikleri dahilinde müziksel etkinliklere yeterince yer ayrılmadığı gözlenmiştir.
 4) Öncelikle yeni öğretim programı 1968, 1984 ve 1994 yıllarında yürürlüğe giren önceki programların içerik ve yaklaşımları göz önünde bulundurularak hazırlansa da özellikle davranışçı kuramın etkisinden kurtulup yapılandırmacı yaklaşıma göre hazırlanmıştır. Ders işlenişi yapılandırmacı yaklaşımın 5E modeline göre giriş, sezdirme, bilgiyi paylaşma ve bilgiyi kullanma başlıkları altında gerçekleşmektedir. Bu açıdan program günümüz gereksinimlerini karşılayabilecek niteliktedir. Program modeli, planlandığı gibi programın genelinde tasarıyla örtüşmüş ve aynı bilimsel bir tutarlılık içerisinde ve anlayışla tasarıya uyarlanmıştır. Programın özel amaçları önceki programa göre sayıca azaltılmış ancak içerik olarak daha da zenginleştirilmiştir. Önceki programda asıl amaç genel müzik eğitimi vermek iken yeni program müzik eğitimi yoluyla kişisel gelişimin sağlanmasını amaçlamıştır. Yeni program öğrenciye müzik eğitiminin nasıl verildiğini irdelemekten ziyade öğrencinin müziksel etkinlikleri nasıl öğrenip uyguladığını kontrol altında tutmak ve öğrenciye bilgi oluşturup deneyimlerinden sonuç çıkarma fırsatı vermektedir. Bu yönüyle öğrenci merkezli bir program olup öğretme değil öğrenme merkezli bir programdır. Program içinde müzik öğretmenlerine yön gösterici nitelikte örnek etkinlikler sunulmuş ancak yine de seçim öğretmene bırakılmıştır. Müzik dersi temelde yaratıcılığa dayalı bir derstir ve etkinliklerin sadece belli örneklerle sınırlanmaması ve öğretmene sınırsız etkinlik imkanı sunması yönüyle program dersin amaçlarıyla örtüşmektedir. Önceki programda uygulanması en zor görünen etkinlikler ilköğretim birinci sınıftan itibaren başlayan nota eğitimi iken yeni programda nota eğitimi 4. sınıftan itibaren başlamıştır ve bu seviyeye kadar kulaktan şarkı eğitimi öngörülmüştür. Bu sayede ilköğretim öğrencileri müzik derslerinde teorik bilginin altında ezilmekten kurtulup dersleri “oyun, dans ve devinim” ekseninde sürdürebilecek ve özellikle ilçe ve taşralarda görülen müzik dersine karşı oluşmuş önyargının önüne geçilebilecektir. Hedeflenen kazanımlar belirli bir sıra içinde “sıralı kazanımlar” olarak verilse de ders işlenişi esnasında öğretmen tarafından gerek görüldükçe diğer kazanımlarla ilişkilendirilebilir ve sıralılık ilişkisi bozulmadığı sürece belli bir zaman kısıtlamasına gidilmeden uygulanabilir niteliktedir. Bu yönüyle program uzun zamandır hedeflenen “sarmal öğretim programı” modeline son derece uygun olup gerek görüldüğünde öğrenilen bilgilerin tekrarı ve genişletilmesi için büyük olanaklar sağlamaktadır. Ayrıca kazanımlar eski programın uzantısı gibi görülse de yeniden düzenlenmiş ve öğrencilerin yaratıcılığı ön plana çıkarılmıştır. Program içinde öğrenme-öğretme yöntemleri olarak karşılıklı konuşma, görüşme, araştırma-inceleme, sunma-alma, bulma-keşfetme, yaratma-üretme, yaşam öyküleme, paylaşma, tasarlama-gerçekleştirme, yapma-yaşatma gibi bir çok yeni yöntem öngörülmektedir. Bu yöntemler sayesinde öğrencilerin yaratıcılığı ve sorun çözme becerilerinin artırılmasının yanı sıra devinişsel olarak ta yoğun bir gelişim gözlenmesini sağlayacaktır. Programda ölçme ve değerlendirme süreci yalnızca öğretim etkinliklerinden sonra bilgiyi hatırlamak olarak değil de öğretim etkinlikleriyle bir bütün oluşturacak şekilde hazırlanıp sürekli ölçümler halinde sunulmaktadır. Ayrıca programda alternatif ölçme araçları öngörülmektedir ancak bu öngörü diğer klasik ölçme araçlarının kullanılmayacağı anlamına gelmemektedir. Önemli olan klasik ve alternatif değerlendirme ölçeklerinin birlikte uyum içinde ve fiziki imkanlar dahilinde doğru olarak kullanılabilmesidir. Ölçme yöntemleri ile de program yapılandırmacı yaklaşımı iyi derecede yansıtmıştır. 
Bütün bu yönleriyle yeni öğretim programı son derece modern ve yenilikçi olmasına karşın uygulamada yaşanılabilecek en büyük güçlükler yine fiziki imkânsızlıklardan dolayı olacaktır. Tüm yurt genelinde direkt olarak uygulanılmasına başlanacak olan bu program hazırlanırken belli ki taşra şartları fazla göz önünde bulundurulmamıştır. Modern öğretim yöntemleri en fazla 16 kişilik sınıflarda, “u” biçiminde dizilmiş sıralarda ve her türlü teknolojik donanıma sahip okullarda uygulanmaya müsait olsa da ilçemiz şartlarında henüz tam anlamıyla donatılmış bir müzik sınıfının bile olmaması programın uygulanmasında güçlükler yaşanacağının bir göstergesidir. Ayrıca müzik öğretmenlerinin son birkaç yıla kadar davranışçı yaklaşıma göre eğitim alması da programın uygulanması esnasında zorluklar çıkaracaktır. 
Bu düşüncelerden yola çıkılarak öncelikle sınıfların fiziki şartları düzenlenmelidir. Her okulda tam donanımlı bir müzik sınıfı oluşturulmalı (Bilgisyar,projeksiyon, seslendirme sistemi dizekli tahta, vb. ), başta piyano ve orff çalgıları olmak üzere enstrumanlar alınmalı ve program hazırlamakla görevlendirilmiş kurul ya da yetkin kişiler tarafından müzik öğretmenleri ve sınıf öğretmenlerine hizmet içi eğitim verilmelidir. 
   Bunların yanı sıra programın uygulanmasında yaşanacak güçlükler program henüz uygulamaya konulduğu için sağlıklı olarak değerlendirilememektedir. Programın başarısının gözlenmesi için belirli bir süre uygulanması ve alınan dönütlerin amaçlarla karşılaştırılması gerekmektedir. Ancak bu süre sonunda sağlıklı bir değerlendirme yapılabilecek olduğundan yukarda program genel hatlarıyla incelenmiş olsa da uygulanabilirliğine dair gerçek görüşler 2009-2010 öğretim yılı zümre toplantısında dile getirilecektir.
 5) Müzik dersinin diğer kültür dersleri ile bütünlüğünü sağlamak amacıyla diğer zümre öğretmenleri ile yıl içinde sık sık görüş alış-verişi içinde bulunulacaktır.
 6) Her öğrenci ders esnasında müzik defteri, müzik kitabı ve blok fülüt bulundurmak zorundadır.
 7) Klasik öğretim yöntemlerinin yanı sıra (düz anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma vb.) yeni programda belirtildiği gibi görüşme, araştırma-inceleme, sunma-alma, bulma-keşfetme, yaratma-üretme, yaşam öyküleme, paylaşma, tasarlama-gerçekleştirme, yapma-yaşatma gibi yeni öğretim tekniklerine yer verilecektir. Ayrıca programda belirtilen yeni ölçme araçları da fiziksel imkanlar dahilinde kullanılacaktır. Ölçme işlemleri notlandırılırken her dönem için iki tane ders içi performans notu ve bir performans ödevi notu verilecek ayrıca isteyen öğrencilere de yılda bir kere olmak üzere proje ödevi verilip notlandırılacaktır.
 8) 2008-2009 eğitim-öğretim yılının sağlık başarı ve mutluluk içerisinde geçmesini dileriz.

Zümre Başkanı:                                     Zümre Üyes
………………….                                           ………………………   


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Öğretmen şiirleri

HEM 1. Kademe okuma – yazma kursu zümre öğretmenler kurulu

Okullarda bulundurulacak sivil savunma dosya içeriği