Yeni Göreve başlayan öğretmenlere tavsiyeler



Rehberi olduğum bir meslektaşımızın dersini dinledikten sonra aldığım notlara göre kendisini çağırıp çalışmaları ile ilgili tavsiyelerde bulunmuştum. Bu tavsiyelerden aklımda kalanları aşağıya çıkardım. Belki genç kardeşlerimize de faydalı olur düşüncesiyle burada paylaşıyorum.

Öğretmen sınıfa girince mutlaka ilk yapacağı iş yoklama olmalı. Öğrenciye tolerans gösterilebilir ama bunun çok büyük sıkıntılara yol açabileceğini unutmayacağız özellikle genç göreve yeni başlayan arkadaşlara tavsiyem bu konuda tatlı sert olmayı öğrenin bir hoşgörü ileride başınıza telafisinde çok zorlanacağınız işler  açılabileceğini unutmayın!.. 

Bunun sayısız örnekleri vardır. Gelişen teknoloji ile birlikte öğrencilerinde mazeret bulma becerileri gelişiyor senin öğrencilik günlerin çoktan tarih oldu. Yeni gelişmelere göre kendini hazırlamak zorundasın.

Hiçbir zaman öğrenciden öğretmene arkadaş olmaz!.. Bunu iyi anlayın öğrenciden arkadaş olmaz derken öğrenciyi kenara itin ona kaba katı sert davranın aranıza duvarlar örün demiyorum, öğrenci ile mutlaka aranda bir mesafe olmalı. Bu mesafe hiçbir zaman kapanmamalı. Karşındaki öğrencidir sana arkadaş olabilmesi için önünde daha alması gereken çok yol var. Bu yolu almadan öğrenciyi kendine arkadaş yaparsan yarın ortaya çıkacak istenmeyen durumlarda suç öğrencinin değil senindir. Çünkü sen öğrencinin alması gereken yolu kazanması için gereken davranışı beceriyi ona kazandırmadın ona haksızlık yaptın sonucu da bu oldu. Bu saçma davranışın ortaya çıkardığı çok örnekler vardır. Ama iş işten geçtikten sonra bazı şeyler zor telafi ediliyor, edilse de kıymeti olmuyor. Her zaman ben genç arkadaşlara şunu söylemişimdir. Öğrenciden arkadaş olmaz eğer onu arkadaş yaparsanız ona haksızlık yapmış olursunuz. Aranızdaki mesafeyi her zaman koruyun. Sizin geçtiğiniz yollardan öğrencinizde geçtikten sonra size arkadaş olabilir o eğitimi o beceriyi kazanması lazım!..

Derse mutlaka hazırlanarak girin. Yoksa derste inandırıcılığınızı kaybedersiniz. Eğer hazır değilseniz mutlaka elleriniz ayaklarınız bol bol oynayacak ses tonunuz yükselecek anlatmak istediklerinizi ifade etmekte ya da sorulanlara cevap vermekte zorlanacaksınız sonuçta da inandırıcılığınızı kaybedeceksiniz.

Derse girmeden önce işleyeceğiniz konuyu mutlaka gözden geçirin derste ihtiyaç duyacağınız malzeme araç gereç ne ise onu hazırlayın bol malzeme ile sınıfa girin. Pratik düşünün gerekirse sınıfta ki bir çöp kovası bile araçtır tebeşir tozu bir araçtır hele hele bilişim çağında araç gereç eksikliğinden bahsetmek dert yanmak ancak bizim eksikliğimiz olabilir!..

Öğretmen mutlaka teknolojiye hakim olmalı yakından takip etmeli, öğrencinin bir değil birkaç adım önünde olmalı. Teknolojiye hakim olduğunu da öğrenciye hissettirmeli. Günümüzde hızla değişen teknolojide sizin acemi olduğunuzu hissettiği anda başınıza umulmadık sıkıntılar açabilir. Yasaklamakla kızmakla sorunu çözemezsiniz. Tabikî bu her öğrenci için geçerli değil ama mutlaka her sınıfta her okulda bu konuda çok ileri düzeyde öğrenciler olabileceğini aklınızdan çıkarmayın.

Derste siz konuşmayın öğrencileri konuşturun siz araştırmayın öğrenciler araştırsın siz sadece rehber olun. Tıkanan noktalarda sorular sorarak öğrenciyi istediğiniz yönde konuşmaya zorlayın. Sokrates’in doğurtmaca metodunu düşünün: Öğrencilerine soru sorar onları istediği cevapları alıncaya kadar sorularla yönlendirirdi. Bu iyi bir uygulama.

Öğrenciyi mutlaka işlenecek konu hakkında bilgilendirin ve öğrencinin hazırlanması için onlara malzeme ve bilgi verin kaynak verin mutlaka da derse başlamadan önce öğrencinin hazır olup olmadığını anlamak için kontrolünüzü yapın kontrol etmeyecekseniz hiç ödevi öğrenciye vermeyin ödevi çok az verin ama mutlaka sağlıklı bir şekilde kontrol edin!..

Öğrenci bir şeyler söylüyorsa yanlışta olsa cevap vermek konusunda araştırmak istiyorsa onu cesaretlendirin fikirlerine önem verdiğinizi onu önemsediğinizi davranışlarınızla sözlerinizle gösterin ki çocuk kendini önemli hissetsin.. Yanlış yaparsa yanlış şeyler söylerse kesinlikle onu mahcup edecek davranışlardan sözlerden uzak durun..

Evrensel düşüneceğiz ama yöresel uygulayacağız. Artık günümüz dünyasında uzak yakın diye bir şey yok bilişim araçları ile dünyanın bir ucunda olan bir olay aynı anda diğer ucundan izlenebiliyor. Adam sende bana ne diyemeyiz. Dünyadaki olaylardan uzak olmak yetmez gerekli duyarlılığı da göstermek görevimizdir. Basit bir örnek Brezilyada yağmur ormanlarının yok edilişi dünyadaki çevreci örgütleri ayağa kaldırdı neden? Çünkü yağmur ormanları dünyanın akciğerleridir yok olması tüm dünyayı ilgilendiriyor artık dünyada bağımsızlık diye bir şey kalmadı herkes her ülke konumuna göre bir şekilde dünyaya, diğer ülkelere bağımlıdır..

Derste aynı sözcükleri kullanmamaya özen gösterin bir iki olabilir ama üç ve daha fazla oluyorsa bunun mutlaka öğrencinin ağzına sakız olacağını unutmayın. Ders tıkanınca ya da öğrenci sıkıldığını hissedince artık pedagojik bilginizi ortaya koyun tıkanıklığı giderecek bir malzemeyi bulmak size düşüyor bu bir maç mıdır bir fıkra mıdır bir olay mıdır bir şarkı mıdır bir dramadizasyon mudur size kalmış onun tercihi de uygulaması da sizin becerinize kalmıştır. Ama mutlaka gereğini yaparak dersteki tıkanmayı gidermelisiniz.




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Öğretmen şiirleri

HEM 1. Kademe okuma – yazma kursu zümre öğretmenler kurulu

Özel Eğitim Uygulama Okulları (III. Kademe) İş ve Beceri Uygulamaları dersine ait taslak öğretim programları