Memleketlere Gönderilecek Talebe Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “müsabaka” ibaresi “yazılı ve sözlü sınav” şeklinde değiştirilmiştir.
Kanun No. 6528 Kabul Tarihi: 1/3/2014
MADDE 1 – 8/4/1929 tarihli ve 1416 sayılı Ecnebi
Memleketlere Gönderilecek Talebe Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin
birinci fıkrasında yer alan “müsabaka” ibaresi “yazılı ve sözlü
sınav” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 2 – 1416 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 3 – Bu Kanun kapsamında yurt dışına gönderilecek
öğrencilerin seçimi yazılı ve sözlü sınavla olur. Yazılı sınav Millî
Eğitim Bakanlığınca veya düzenlenecek protokolle Ölçme, Seçme ve
Yerleştirme Merkezi tarafından yapılır. Millî Eğitim Bakanlığınca,
Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı yazılı sınav
yerine kullanılabilir.
Öğrencilerin seçiminde yazılı sınav ve sözlü sınav ile mezuniyet
not ortalaması Bakanlıkça belirlenecek ağırlıklarla dikkate alınır.
Sözlü sınava çağrılan adaylar;
a) Genel alan bilgisi konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade kabiliyeti ve muhakeme gücü,
c) İletişim becerileri, öz güveni ve ikna kabiliyeti,
ç) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
d) Akademik çalışmalara yatkınlığı,
yönlerinden Bakanlıkça oluşturulacak komisyon tarafından
değerlendirilir. Adaylar, komisyon tarafından (a) ila (d)
bentlerinde belirtilen özelliklerin her biri için yirmişer puan
üzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa
geçirilir. Bunun dışında sözlü sınav ile ilgili herhangi bir kayıt
sistemi kullanılmaz. Sözlü sınav soru ve cevaplarının önceden
hazırlanması zorunlu değildir.
Sözlü sınav komisyonu; Bakanlık personeli, öğretim elemanları ve
Bakanlıkça uygun görülen ilgili kurum personeli arasından Bakanlıkça
seçilen bir başkan ve iki asıl üyeden oluşur. Bakanlık, aynı usulle
asıl üye sayısı kadar yedek üye belirler. Asıl üyelerin bulunmadığı
durumlarda yedek üyeler komisyonda görev yapar. Bakanlık, gerekli
durumlarda uygun görülen yerlerde birden fazla komisyon ve bütün
komisyonlar için ortak yedek üye listesi oluşturabilir. Yurt dışına
gönderilecek öğrencilerin seçimi, başvuru şartları ile sınavlara ilişkin
diğer usul ve esaslar Bakanlık tarafından yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 3 – 1416 sayılı Kanunun 21 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 21 – Bu Kanun uyarınca mecburi hizmet karşılığı yurt
dışına gönderilenler öğrenimlerini başarıyla tamamladıktan sonra
mecburi hizmet yükümlülüklerini ifa etmek üzere, adlarına
gönderildikleri kurumların ilgili kadrolarına atanır.
Millî Eğitim Bakanlığı adına bu Kanun kapsamında yurt dışına
gönderilenlerden gönderildikleri ülkede doktora öğrenimlerini
tamamladıktan sonra mecburi hizmet yükümlülüklerini ifa etmek üzere
yurda dönenler Millî Eğitim Uzmanı kadrolarına atanır.
Bu kişilerin yurt dışında lisansüstü eğitim amacıyla geçirdikleri
sürelerin tamamı memuriyette geçmiş sayılarak, bu sürelerin her
yılı bir kademe ilerlemesine ve her üç yılı bir derece yükselmesine
esas olacak şekilde değerlendirilir ve 657 sayılı Kanunun 68 inci
maddesinin (B) fıkrasında öngörülen çalışma sürelerinin hesabında da
dikkate alınır.
Kamu kurum ve kuruluşlarınca staj amacıyla yabancı ülkelere gönderilecek memurlar hakkında bu Kanun hükümleri uygulanmaz.”
MADDE 4 – 1416 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 3 – 21 inci madde hükümlerinden, yurt dışına eğitim
amacıyla gönderilenlerden öğrenimlerini tamamlayıp mecburi hizmet
yükümlülüklerini ifa etmeye başlayanlar (bu yükümlülüklerini
bitirenler dâhil) ile hâlen yurt dışında eğitimlerine devam edenler de
yararlandırılır.
Bu Kanunla değiştirilen 3 üncü madde hükümleri, yurt dışına
gönderilecek öğrencilerin seçimine yönelik olarak 2013 yılında
gerçekleştirilen sınavlar hakkında da uygulanır.”
MADDE 5 – 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî
Eğitim Temel Kanununun 43 üncü maddesine dördüncü fıkrasından sonra
gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiş ve dördüncü fıkrasının
ikinci cümlesi ile mevcut yedinci ve sekizinci fıkraları yürürlükten
kaldırılmıştır.
“Aday öğretmenliğe atanabilmek için; 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde sayılan şartlara ek
olarak, yönetmelikle belirlenen yükseköğretim kurumlarından mezun
olma ve Bakanlıkça ve Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından
yapılacak sınavlarda başarılı olma şartları aranır.
Aday öğretmenler, en az bir yıl fiilen çalışmak ve performans
değerlendirmesine göre başarılı olmak şartlarını sağlamak kaydıyla,
yapılacak yazılı ve sözlü sınava girmeye hak kazanırlar. Uygulanacak
olan sözlü sınavda aday öğretmenler;
a) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade kabiliyeti ve muhakeme gücü,
b) İletişim becerileri, öz güveni ve ikna kabiliyeti,
c) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
d) Topluluk önünde temsil yeteneği ve eğitimcilik nitelikleri,
yönlerinden Bakanlıkça oluşturulacak komisyon tarafından değerlendirilir.
Sınavda başarılı olanlar öğretmen olarak atanır. Sınavda başarılı
olamayan aday öğretmenler il içinde veya dışında başka bir okulda
görevlendirilerek bir yılın sonunda altıncı fıkrada belirtilen
değerlendirmeye tekrar tabi tutulurlar.
Aday öğretmenlik süresi sonunda sınava girmeye hak kazanamayanlar
ile üst üste iki defa sınavda başarılı olamayanlar aday öğretmen
unvanını kaybeder ve memuriyetle ilişiği kesilir.
Ancak aday öğretmenliğe başlamadan önce 14/7/1965 tarihli ve 657
sayılı Devlet Memurları Kanununa göre aday memurluğu kaldırılarak
asli memurluğa atanmış olanlar hakkında sekizinci fıkra hükümleri
uygulanmaz. Bu kişiler Bakanlıkta kazanılmış hak aylık derecelerine
uygun memur kadrolarına atanırlar.
Sınav komisyonu üyeleri; Bakanlık personeli, diğer kamu kurum ve
kuruluşlarında çalışan personel ile öğretim elemanları arasından
seçilir. Bakanlık gerekli gördüğünde illerde veya merkezde birden fazla
komisyon oluşturabilir. Performans değerlendirmesinde dikkate
alınacak meslekî ölçütler, sınav konuları, komisyon üyelerinin
seçimi, görevleri, çalışma usul ve esasları ile sınava ilişkin diğer
hususlar yönetmelikle düzenlenir.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin olarak 14/7/1965 tarihli ve 657
sayılı Devlet Memurları Kanununun aday memurluk ile ilgili hükümleri
saklıdır.”
MADDE 6 – 1739 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 4 – Bu maddenin yayımı tarihinden önce, uzman
öğretmenlik ve başöğretmenlik unvanlarını mahkeme kararıyla elde
edenlerin, mahkeme kararının aleyhlerine kesinleşmesi hâlinde bu
kişilere unvanlarının iptal edildiği tarihten önce yapılan ödemeler geri
alınmaz.
43 üncü maddeye bu Kanunla eklenen beşinci, altıncı ve yedinci
fıkra hükümleri, bu Kanunun yayımı tarihinden sonra aday öğretmen
olarak göreve başlayanlar hakkında uygulanır.”
MADDE 7 – 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanununun 53 üncü maddesinin (b) fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“b. Öğretim elemanları, memur ve diğer personele uygulanabilecek
disiplin cezaları uyarma, kınama, yönetim görevinden ayırma,
aylıktan kesme, kademe ilerlemesinin durdurulması, üniversite
öğretim mesleğinden çıkarma ve kamu görevinden çıkarma cezalarıdır.
Hangi fiillere hangi disiplin cezasının uygulanacağı, bu bentte
sayılan kişilerin disiplin işlemleri ve disiplin amirlerinin
yetkileri, Devlet memurlarına uygulanan usul ve esaslar da göz önüne
alınmak suretiyle Yükseköğretim Kurulunca düzenlenir.”
MADDE 8 – 29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı
Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer
Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici
madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 16 – Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla
8/2/2007 tarihli ve 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanununa
göre en az üç yıl süreyle aynı gerçek kişi veya tüzel kişiler için
çoğunluk hissesi itibarıyla aynı ortaklar tarafından işletilen ve
aynı il sınırları dâhilinde faaliyetini sürdüren ve 5580 sayılı
Kanunun geçici 5 inci maddesine göre dönüşüm programına dâhil olmak
suretiyle 1/9/2015 tarihine kadar özel okula dönüşüm taahhüdünde bulunan
dershanelerden Millî Eğitim Bakanlığına müracaat edenler lehine,
adı geçen Kanun maddesinin uygulanmasına ilişkin olarak söz konusu
Bakanlık aleyhine varsa açılan davalardan tüm yargılama giderleri
üstlenilerek kayıtsız ve şartsız feragat edilmesi hâlinde, Hazine
taşınmazları üzerinde eğitim tesisi yapılması amacıyla ilk yıl için
yatırım konusu taşınmazın emlak vergisine esas asgari metrekare
birim değerinin binde beşi tutarındaki bedel üzerinden, 8/9/1983
tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanununun 51 inci maddesinin
birinci fıkrasının (g) bendine göre pazarlık usulüne göre yirmi beş
yıla kadar bağımsız ve sürekli nitelikte irtifak hakkı tesis
edilebilir.
Ancak, bunlar tarafından daha sonra herhangi bir şekilde 5580
sayılı Kanunun geçici 5 inci maddesinin uygulanmasına ilişkin dava
açılması hâlinde irtifak hakkı tesisi işlemi iptal edilir. Bu durumda,
ilgililer tarafından herhangi bir hak veya tazminat talebinde
bulunulamaz ve taşınmazın üzerindeki yapı ve tesisler sağlam ve
işler vaziyette Hazineye intikal eder.
Birinci fıkrada belirtilen koşulları taşıyan birden fazla istekli
olması hâlinde birinci fıkradaki bedelin dışında bu istekliler
arasında bir defaya mahsus alınacak katılım payı üzerinden artırma
ihalesi yapılır. İhale sonucunda en yüksek katılım payını teklif
eden yatırımcı lehine irtifak hakkı tesis edilebilir.
Bu Kanunun ek 2 nci maddesinde düzenlenen hasılat payı, bu madde kapsamında tesis edilecek irtifak haklarından alınmaz.
Aynı taşınmaz için birden fazla irtifak hakkı tesis talebi olması
hâlinde, 5580 sayılı Kanunun geçici 5 inci maddesine göre dönüşüm
programına alınan dershanelerden gelen irtifak hakkı talepleri
öncelikle değerlendirilir.
Aynı ilde ve bir başka dershanenin şubesi niteliğinde olmaksızın
faaliyet gösteren birden çok dershanenin kurucusunun bir araya
gelerek kurdukları şirket tüzel kişiliklerince aynı taşınmaz için
müracaat edilmesi durumunda bunların başvuruları öncelikli olarak
değerlendirilir. Bu koşulları taşıyan birden fazla talebin gelmesi
hâlinde üçüncü fıkra hükümleri uygulanır.
Mülkiyeti Hazineye ait ve Millî Eğitim Bakanlığına tahsisli
taşınmazlar üzerindeki okul binalarının tamamı veya bir kısmı ile bu
binaların eklenti ve bütünleyici parçaları, eğitim ve öğretim
faaliyetlerinde kullanılmak üzere, ilk yıl için 29/7/1970 tarihli ve
1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun 29 uncu ve 31 inci maddelerine
istinaden yayımlanan Emlak Vergisine Matrah Olacak Vergi
Değerlerinin Takdirine İlişkin Tüzük hükümlerine göre hesaplanan emlak
vergisine esas asgari metrekare birim değerinin yüzde biri
tutarındaki bedel üzerinden 2886 sayılı Kanunun 51 inci maddesinin
birinci fıkrasının (g) bendine göre, pazarlık usulüyle, on yıla
kadar yukarıda belirtilen şartlarda Millî Eğitim Bakanlığınca kiraya
verilebilir.
Bu madde kapsamındaki Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okul ve
eğitim kurumlarında bulunan ve ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde
kiralanan kantin, salon, açık alan ve benzeri yerlere ilişkin kira
sözleşmeleri, Millî Eğitim Bakanlığınca belirlenen eğitim-öğretim
dönemi sonu itibarıyla, fesih tarihinden önceki dönemlere ilişkin
bedeller tahsil edilmek suretiyle ve tazminat alınmaksızın
feshedilir. Bu durumda, okul-aile birliği ve işleticiler tarafından
herhangi bir hak ve tazminat talebinde bulunulamaz.
Mülkiyeti 10/12/2013 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve
Kontrol Kanununun eki (II) sayılı cetvelde yer alan kamu idareleri
ile mahallî idarelere ait olan taşınmazlar da Millî Eğitim
Bakanlığının talebi üzerine bu madde kapsamında değerlendirilebilir.
Ancak Millî Savunma Bakanlığına tahsisli olarak Akaryakıt İkmal ve
NATO POL Tesisleri İşletmesi Başkanlığınca kullanılan taşınmazlar
ile Savunma Sanayii Müsteşarlığı mülkiyetindeki taşınmazlar için
Millî Savunma Bakanlığının uygun görüşü aranır.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar ile bu maddede
öngörülen irtifak hakkı ve kiralamadan 5580 sayılı Kanunun geçici 5
inci maddesi kapsamındaki hangi kişilerin, hangi şartlarla
yararlandırılacağı Millî Eğitim Bakanlığı ve Bakanlıkça müştereken
hazırlanan yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 9 – 8/2/2007 tarihli ve 5580 sayılı Özel
Öğretim Kurumları Kanununun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının
(c), (g) ve (j) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı
fıkranın (b) bendinde yer alan “dershaneleri,” ibaresi ile (f) bendi
yürürlükten kaldırılmıştır.
“c) Okul: Özel eğitim, okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve
ortaöğretim ile Bakanlıkça dönüşüm programına alınan kurumlardan
2018-2019 eğitim-öğretim yılının sonuna kadar faaliyetleri devam
eden ortaöğretim özel okulları,”
“g) Çeşitli kurslar: Ortaöğretime veya yükseköğretime giriş
sınavlarına hazırlık niteliğinde olmamak kaydıyla, kişilerin sosyal,
sanatsal, sportif, kültürel ve mesleki alanlarda bilgi, beceri, dil,
yetenek ve deneyimlerini geliştirmek, isteklerine göre serbest
zamanlarını değerlendirmek amacıyla faaliyet gösteren özel öğretim
kurumlarını,”
“j) Öğrenci etüt eğitim merkezi: On iki yaş ve altındaki
öğrencilerin, derslerine çalışmalarına, ödev ve projelerini
yapmalarına yardımcı olmak; ilgi, istek ve yetenekleri doğrultusunda
sosyal, sanatsal, sportif ve kültürel faaliyetler yürütmek üzere
kurulan özel öğretim kurumlarını,”
MADDE 10 – 5580 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin
beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
“Bu Kanun kapsamındaki ilkokul, ortaokul, lise ve özel eğitim
okulları için 1 Eylül tarihinden sonra verilen kurum açma izinleri,
ertesi eğitim-öğretim yılından itibaren geçerlidir.”
“Her ne ad altında olursa olsun, eğitim ve öğretim sunmak
amacıyla yürütülen faaliyetler Bakanlığın izin ve denetimine tabidir.
Bu faaliyetleri yürütenler, özel öğretim kurumları için bu Kanunda
öngörülen kurallara uymakla yükümlüdür.”
MADDE 11 – 5580 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Söz konusu eğitim öğretim hizmetini sunan veya yararlananların,
gerçek dışı beyanda bulunmak suretiyle fazladan ödemeye sebebiyet
vermeleri durumunda bu tutarların, ödemenin yapıldığı tarihten
itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesine göre hesaplanacak gecikme
zammı ile birlikte bir ay içinde ödenmesi, yapılacak tebligatla
sebebiyet verenlerden istenir. Bu süre içinde ödenmemesi hâlinde bu
tutarlar, anılan Kanun hükümlerine göre Maliye Bakanlığına bağlı vergi
daireleri tarafından takip ve tahsil edilir. Bu fiillerin tekrarı
hâlinde, ayrıca kurum açma izinleri iptal edilir.”
MADDE 12 – 5580 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE 1 – Bu maddenin yayımı tarihi itibarıyla, ilgili
mevzuat uyarınca faaliyet gösteren dershaneler ile öğrenci etüt
eğitim merkezleri iş yerlerinde eğitim personeli olarak çalışmakta olan
ve herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan emeklilik, yaşlılık veya
malullük aylığı almaya hak kazanmamış olanlardan, bu iş yerleri
üzerinden sigorta primi ödenmiş çalışma süresi 1/1/2014 tarihi
itibarıyla en az altı yıl olup 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun 48 inci maddesinde öngörülen genel şartlar ile
öğretmen kadrosuna atanabilmek için aranan özel şartları taşıyanlar
1/7/2015-1/8/2015 tarihleri arasında başvurmaları hâlinde, Kamu
Personel Seçme Sınavına girme şartı aranmaksızın Bakanlıkça
belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde yapılacak sözlü sınavda
başarılı olmaları kaydıyla, kadro ve ihtiyaçlar dikkate alınmak
suretiyle belirlenen hizmet bölge ve hizmet alanlarında istihdam
edilmek ve sağlık özrü hariç dört yıl süreyle başka bir yere
atanmamak üzere, öğretmen unvanlı memur kadrolarına atanabilirler.
Bu fıkraya göre Bakanlıkta istihdam edilenler, ayrıldıkları özel öğretim
kurumundan kıdem ve ihbar tazminatı talep edemez.
Bu Kanun kapsamında örgün eğitim yapan özel ilkokul, özel
ortaokul ve özel liselerde öğrenim gören Türkiye Cumhuriyeti
vatandaşı öğrenciler için, resmî okullarda öğrenim gören bir öğrencinin
okul türüne göre her kademede okulun öğrenim süresini aşmamak üzere,
eğitim ve öğretim desteği verilebilir. Bu fıkra kapsamındaki eğitim
ve öğretim desteğinden özel okul öncesi eğitim kurumlarından eğitim
alanlar da, 48-66 ay arasında olmak şartıyla en fazla bir
eğitim-öğretim yılı süresince yararlandırılabilir.
Eğitim ve öğretim desteği, Bakanlıkça eğitim kademelerine göre
her bir derslik için belirlenen asgari öğrenci sayısının üzerinde ve
her hâlükârda derslik başına belirlenen azami öğrenci sayısını
geçmemek üzere verilebilir. Eğitim ve öğretim desteği verilecek toplam
öğrenci sayısı her yıl Maliye Bakanlığı ve Bakanlıkça müştereken
belirlenir.
Eğitim ve öğretim desteği; yörenin kalkınmada öncelik derecesi ve
gelişmişlik durumu, öğrencinin ailesinin gelir düzeyi, eğitim
bölgesinin öğrenci sayısı, desteklenen öğrenci ve öğrencinin
gideceği okulun başarı seviyeleri ile öncelikli öğrenciler gibi ölçütler
ayrı ayrı veya birlikte dikkate alınarak verilebilir.
Söz konusu eğitim öğretim hizmetini sunan veya yararlananların,
gerçek dışı beyanda bulunmak suretiyle fazladan ödemeye sebebiyet
vermeleri durumunda bu tutarların, ödemenin yapıldığı tarihten
itibaren 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre hesaplanacak gecikme
zammı ile birlikte bir ay içinde ödenmesi, yapılacak tebligatla
sebebiyet verenlerden istenir. Bu süre içinde ödenmemesi hâlinde bu
tutarlar, anılan Kanun hükümlerine göre Maliye Bakanlığına bağlı
vergi daireleri tarafından takip ve tahsil edilir. Bu fiillerin
tekrarı hâlinde, ayrıca kurum açma izinleri iptal edilir.
Dönüşüm programı kapsamındaki kurumları, aynı amaç ve
niteliklerinin korunması şartıyla devralanlar, bu madde hükümlerinden
Bakanlığın izni ile yararlandırılabilir.
Dönüşüm sürecinin bitiminde dönüşme talebinde bulundukları örgün
eğitim kurumunun haiz olması gereken şartları karşılayamayanların
kurum açma izinleri iptal edilerek faaliyetlerine son verilir. Bu
durumdaki kurumlardan, teşvik uygulamaları kapsamında
yararlandıkları eğitim ve öğretim desteği, istisna, muafiyet ve haklar
ile diğer teşviklerin parasal tutarının, ilgili teşvikten
yararlandırılma tarihinden itibaren 6183 sayılı Kanunun 51 inci
maddesine göre hesaplanacak gecikme zammı ile birlikte bir ay içinde
ödenmesi yapılacak tebligatla ilgililerden istenir. Bu süre içinde
ödenmemesi hâlinde bu tutarlar anılan Kanun hükümlerine göre Maliye
Bakanlığına bağlı vergi daireleri tarafından takip ve tahsil edilir.
Bu madde kapsamında Bakanlıkta istihdam edileceklerde aranacak
şartlar, eğitim ve öğretim desteğinin verilmesine ilişkin ölçütler,
desteğin verileceği eğitim kurumu türleri, eğitim kademeleri ve
kurumlar itibarıyla verilecek destek tutarları, eğitim ve öğretim
desteğinin kontrol ve denetimi ile bu maddenin uygulanmasına ilişkin
diğer usul ve esaslar Maliye Bakanlığı ve Bakanlıkça müştereken
hazırlanan yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 13 – 5580 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 5 – Bu maddenin yayımı tarihinde faal olan
dershaneler ile bu Kanunla yapılan düzenlemelere göre gerekli dönüşümü
tamamlamayan öğrenci etüt eğitim merkezlerinin eğitim öğretim
faaliyetleri 1/9/2015 tarihine kadar devam edebilir.
Bakanlık, bunlardan 1/9/2015 tarihine kadar başvuranları,
belirlenecek esaslara göre uygun görülmesi hâlinde öğretim
kurumlarına dönüşüm programına alır. Dönüşüm programına alınan
kurumların, 2018-2019 eğitim öğretim yılının bitimine kadar
mevzuatta öngörülen şartları karşılamaları kaydıyla dönüşebilecekleri
okul ve diğer kurum türleri ile dönüşüm esas ve usulleri Bakanlıkça
çıkarılan yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 14 – 5580 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin
dördüncü fıkrasının ikinci cümlesi ile 9 uncu maddesinin ikinci
fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 15 – 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Millî
Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasına (ğ) bendinden sonra
gelmek üzere aşağıdaki (h) ve (ı) bentleri eklenmiş, diğer bentler
buna göre teselsül ettirilmiş ve mevcut (m) ve (n) bentleri (o) ve
(ö) bentleri olmak üzere aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“h) Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
ı) Yükseköğretim ve Yurt Dışı Eğitim Genel Müdürlüğü.”
“o) Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı.
ö) İnşaat ve Emlak Dairesi Başkanlığı.”
MADDE 16 – 652 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye 15
inci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 15/A ve 15/B maddeleri
eklenmiştir.
“Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü
MADDE 15/A – (1) Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Merkezî sistemle yürütülen resmî ve özel yerleştirme, bitirme,
karşılaştırma sınavlarını planlamak, uygulamak ve değerlendirmek
b) Kamu kurum ve kuruluşları ile özel hukuk tüzel kişileri
tarafından talep edilen mesleğe giriş, yeterlik, görevde yükselme ve
benzeri sınav hizmetlerini yürütmek
c) Sınavlara ilişkin değerlendirme ve sonuç belgelerinin düzenlenmesi ile itirazların incelenmesi işlemlerini yürütmek
ç) Genel Müdürlük tarafından yapılan sınavlarda sorulacak
soruları hazırlamak veya hazırlatmak, denetlemek ve güvenli bir
şekilde saklanması için gerekli tedbirleri almak
d) Ölçme ve değerlendirme teknikleri üzerine araştırmalar yapmak veya yaptırmak
e) Gerekli durumlarda oluşturulacak başvuru merkezleri ve sınav
koordinatörlüklerinin koordinasyonunu sağlamak, sınavlarda görev
alacak personeli belirlemek ve bu kişilere gerekli hizmet içi
eğitimi vermek
f) Genel Müdürlükçe yürütülen sınav, ölçme, değerlendirme,
yerleştirme ve diğer hizmet bedellerini belirlemek, tahsil etmek ve
döner sermaye hesabında tutmak
g) Yapılan sınavların sonuçlarını değerlendirmek suretiyle eğitim
politikalarının oluşturulması ve geliştirilmesi amacıyla ilgili
hizmet birimlerine veri desteği sağlamak
ğ) Bakan tarafından verilen benzeri görevleri yapmak
Yükseköğretim ve Yurt Dışı Eğitim Genel Müdürlüğü
MADDE 15/B – (1) Yükseköğretim ve Yurt Dışı Eğitim Genel Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Yükseköğretim politikasının, strateji ve amaçlarının
belirlenmesi, geliştirilmesi ve etkili bir şekilde yürütülmesi için
gerekli tedbirlerin alınmasında ilgili kurum ve kuruluşlarla iş
birliği yapmak
b) Yükseköğretime giriş sistemine ilişkin usul ve esasların
belirlenmesinde ilgili birim, kurum ve kuruluşlarla iş birliği
yapmak
c) 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ile Bakanlığa verilmiş olan görev ve sorumlulukları yerine getirmek
ç) 8/4/1929 tarihli ve 1416 sayılı Ecnebi Memleketlere
Gönderilecek Talebe Hakkında Kanun hükümlerine göre yurt dışına
yükseköğrenim görmek amacıyla gönderileceklerin sayısı, eğitim
alanları, gönderileceklerde aranacak nitelikler, yurt dışındaki
öğrenim çalışmaları ve istihdamlarının sağlanması ile ilgili işleri
yürütmek ve koordinasyonu sağlamak
d) Yurt dışında bulunan vatandaşlarımızın eğitim ve öğretim
hizmetlerini yürütmek, yurda dönüşlerinde eğitim sistemimize
uyumlarını sağlamak amacıyla gerekli tedbirleri almak
e) Bakanlığın yurt dışındaki okul ve kurumlarının eğitim ve
öğretim programlarını, ders kitaplarını, eğitim araç ve gereçlerini
hazırlamak veya hazırlatmak, Talim ve Terbiye Kurulunun görüşüne
sunmak
f) Bakan tarafından verilen benzeri görevleri yapmak”
MADDE 17 – 652 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 17 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 17 – (1) Rehberlik ve Denetim Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Bakanlığın görev alanına giren konularda Bakanlık personeline,
Bakanlık okul ve kurumlarına, özel öğretim kurumlarına ve gerçek ve
tüzel kişilere rehberlik etmek
b) Bakanlığın görev alanına giren konularda faaliyet gösteren
kamu kurum ve kuruluşları, gerçek ve tüzel kişiler ile gönüllü
kuruluşlara, faaliyetlerinde yol gösterecek plan ve programlar
oluşturmak ve rehberlik etmek
c) Bakanlık tarafından veya Bakanlığın denetiminde sunulan
hizmetlerin kontrol ve denetimini ilgili birimlerle iş birliği
içinde yapmak, süreç ve sonuçlarını mevzuata, önceden belirlenmiş amaç
ve hedeflere, performans ölçütlerine ve kalite standartlarına göre
analiz etmek, karşılaştırmak ve ölçmek, kanıtlara dayalı olarak
değerlendirmek, elde edilen sonuçları rapor hâline getirerek ilgili
birimlere ve kişilere iletmek
ç) Bakanlık teşkilatı ve personeli ile Bakanlığın denetimi
altındaki her türlü kuruluşun faaliyet ve işlemlerine ilişkin
olarak, usulsüzlükleri önleyici, eğitici ve rehberlik yaklaşımını ön
plana çıkaran bir anlayışla, Bakanlığın görev ve yetkileri
çerçevesinde denetim, inceleme ve soruşturma iş ve işlemlerini
Maarif Müfettişleri aracılığıyla yapmak
d) Her derece ve türdeki örgün ve yaygın eğitim kurumları ile il
ve ilçe millî eğitim müdürlüklerinin rehberlik, işbaşında
yetiştirme, denetim, değerlendirme, inceleme, araştırma ve soruşturma
hizmetlerini Maarif Müfettişleri aracılığıyla yürütmek
e) Bakan tarafından verilen benzeri görevleri yapmak
(2) Denetime tabi olan gerçek ve tüzel kişiler, gizli dahi olsa
bütün belge, defter ve bilgileri talep edildiği takdirde ibraz
etmek, para ve para hükmündeki evrakı ve ayniyatı ilk talep hâlinde
göstermek, sayılmasına ve incelenmesine yardımcı olmakla mükelleftir.
Maarif Müfettişleri, görevleri sırasında kamu kurum ve kuruluşları ve
kamuya yararlı dernekler ile gerçek ve tüzel kişilerden gerekli
yardım, bilgi, evrak, kayıt ve belgeleri istemeye yetkili olup
kanuni engel bulunmadıkça bu talebin yerine getirilmesi zorunludur.
(3) Başkanlığa verilen görevlerin yerine getirilmesi amacıyla
illerde il millî eğitim müdürlükleri bünyesinde Maarif Müfettişleri
Başkanlığı oluşturulur.
(4) Maarif Müfettişleri Başkanlıklarının görev, yetki ve
sorumlulukları, Maarif Müfettişlerinin görev, yetki ve
sorumluluklarına ilişkin usul ve esaslar ile diğer hususlar yönetmelikle
düzenlenir.”
MADDE 18 – 652 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 22
nci maddesinin başlığı “Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı” şeklinde,
birinci fıkrasının birinci cümlesi ve aynı fıkranın (c) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır:”
“c) Bakanlığın internet sayfaları, elektronik imza ve elektronik
belge uygulamaları ile bilişim sistemleri (MEBBİS) ve e-okul
uygulamalarını yürütmek, geliştirmek ve bunlara ilişkin teknik
çalışmaları yapmak.”
MADDE 19 – 652 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 23
üncü maddesinin başlığı “İnşaat ve Emlak Dairesi Başkanlığı”
şeklinde ve birinci fıkrasının birinci cümlesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“İnşaat ve Emlak Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır:”
MADDE 20 – 652 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin 28 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “karar”
ibaresi “inceleme”, altıncı fıkrasının (a) bendinde yer alan
“uygulama kararlarını Bakan onayına sunmak” ibaresi “uygulamaya
ilişkin görüşlerini Bakana sunmak”, aynı fıkranın (b) bendinde yer
alan “nihaî şeklini vererek Bakanın onayına sunmak” ibaresi
“sonucunu Bakana sunmak” şeklinde, ikinci fıkrasının (a) bendi ile
üçüncü ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) Öğretim üyeleri,”
“(3) Kurulda görüşülen konularla ilgili olarak Bakan onayı ile
görevlendirilen ilgili birim amiri veya amirleri Kurul toplantısına
katılır ve oy kullanırlar.
(4) Kurul görüş ve inceleme sonuçlarını Bakana sunar.”
MADDE 21 – 652 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 31 inci maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(2) Yurt dışı teşkilatı kadrolarına sürekli görevle atanabilmek
için atanılan tarih itibarıyla en az bir yıldır fiilen Bakanlık
merkez veya taşra teşkilatında ya da üniversitelerde çalışıyor olmak
ve görevlendirmenin yapılacağı ülkenin resmî dilini veya Almanca,
Fransızca ya da İngilizce dillerinden birini bilmek şarttır.
(3) Ancak, ikinci fıkrada belirtilen dillerin resmî dil olarak
konuşulduğu ülkelerde, Yükseköğretim Kurulunca denkliği kabul edilen
lisans, yüksek lisans veya doktora eğitimini tamamlayanlar; resmî
dili Türkçe ve lehçesi olan ülkelere görevlendirilecekler ile Bakanlıkta
daire başkanı ve üzeri görevlerde fiilen bulunmuş olanların yurt
dışı teşkilatında sürekli görevle atanmalarında hizmet süresi ve
yabancı dil şartı aranmaz.
(4) Yurt dışı sürekli görev süresi üç yıldır. Bu süre hizmetin
gerektirdiği hâllerde Bakanın onayıyla bir katına kadar
uzatılabilir. Daha önce yurt dışı sürekli göreve atananlar, yurt içi
göreve dönmelerinin üzerinden en az iki yıl geçmeden yeniden
atanamazlar. Yurt dışı teşkilatı kadrolarına sürekli görevle
atanacaklarda aranacak yabancı dil seviyesi, personelin atanması,
eğitimi, yeniden atanması, görevden alınması ile diğer hususlar
Bakanlıkça hazırlanan yönetmelikle düzenlenir.
(5) Türkiye’deki veya Yükseköğretim Kurulu tarafından denkliği
kabul edilen yurt dışındaki üniversitelerin eğitim fakültelerinin
ilgili bölümlerinden lisans düzeyinde eğitimini başarıyla
bitirenlerden ilgili ülke vatandaşlığına sahip olanlarla süresiz oturma
ve çalışma izni bulunanlar, Bakanlıkça mahallînden sözleşmeli
statüde öğretmen olarak istihdam edilebilir. Bunlara, ilgili ülkede
sürekli görevle bulunan ve 9 uncu derecenin 1 inci kademesinden
aylık alan bekâr meslek memuruna ödenmekte olan yurt dışı aylığının
yüzde seksenini geçmemek üzere Maliye Bakanlığı tarafından tespit
edilecek tutarda ödeme yapılır. Bu kapsamda istihdam edilecek
personelin sayısı, nitelikleri, seçim usul ve esasları, görev
yerleri ve süreleri, izinleri, görevlerinin sona erdirilmesi ve
verilecek iş sonu tazminatı ile bu fıkranın uygulanmasına ilişkin diğer
usul ve esaslar, Maliye Bakanlığı ve Bakanlıkça müştereken
belirlenir.”
MADDE 22 – 652 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 37
nci maddesinin üçüncü fıkrasının Anayasa Mahkemesince iptal edilen
üçüncü cümlesi “Bakanlıkça belirlenen özür gruplarına bağlı yer
değiştirmeler ise yarıyıl ve/veya yaz tatillerinde yapılır.” şeklinde
yeniden düzenlenmiş, yedinci ve sekizinci fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(7) İl Millî Eğitim Müdürü, İl Millî Eğitim Müdür Yardımcısı,
İlçe Millî Eğitim Müdürü, İl ve İlçe Millî Eğitim Şube Müdürü,
Maarif Müfettişi, Okul ve Kurum Müdürü, Müdür Başyardımcısı ve Müdür
Yardımcısı olarak görev yapanların hizmet sürelerine ve/veya isteğe
bağlı yer değiştirmelerine ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle
belirlenir.
(8) Okul ve Kurum Müdürleri, İl Millî Eğitim Müdürünün teklifi
üzerine, Müdür Başyardımcısı ve Yardımcıları ise Okul veya Kurum
Müdürünün inhası ve İl Millî Eğitim Müdürünün teklifi üzerine Vali
tarafından dört yıllığına görevlendirilir. Bu görevlendirmelerin süre
tamamlanmadan sonlandırılması, süresi dolanların yeniden
görevlendirilmesi ile bu fıkranın uygulanmasına ilişkin diğer usul
ve esaslar yönetmelikle düzenlenir. Bu fıkra kapsamındaki
görevlendirmeler özlük hakları, atama ve terfi yönünden kazanılmış
hak doğurmaz.”
“(9) Yurt içi veya yurt dışında, yerli veya yabancı kurum ve
kuruluşlarla veya başka ülkelerle işbirliği anlaşması çerçevesinde
kurulan ve ulusal veya uluslararası proje yürüten okul ve kurumlar,
Bakan onayı ile proje okulu olarak seçilen ve belirli eğitim reformu
ve programları uygulanan okul ve kurumlar ile Bakan onayıyla
doğrudan Bakanlık merkez teşkilatına bağlanan kurumlara yapılacak
öğretmen atamaları ve yönetici görevlendirmeleri Bakan tarafından
yapılır.
(10) Öğretim üyeleri ile Bakanlıkta görev yapmakta olan
öğretmenlerin dokuzuncu fıkra kapsamındaki kurumlara atanma ve
görevlendirilmelerinde bu Kanun Hükmünde Kararname, 657 sayılı Devlet
Memurları Kanunu ve diğer mevzuatın sınavlar ve atanmaya ilişkin
hükümleri uygulanmaz. Dokuzuncu fıkra kapsamındaki kurumlara
yönetici görevlendirmeleri özlük hakları, atanma ve terfi yönünden
kazanılmış hak doğurmaz.
(11) Kamu kurum ve kuruluşlarında çalışanlar kurumlarının ve
kendilerinin muvafakati ile aylık, ödenek, her türlü zam ve
tazminatlar ile diğer mali ve sosyal hak ve yardımları kurumlarınca
ödenmek kaydıyla geçici olarak Bakanlıkta görevlendirilebilirler.”
MADDE 23 – 652 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 41 inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Maarif Müfettişleri
MADDE 41 – (1) İl millî eğitim müdürlükleri bünyesinde
oluşturulan Maarif Müfettişleri Başkanlığında Maarif Müfettişleri ve
Maarif Müfettiş Yardımcıları istihdam edilir.
(2) Maarif Müfettiş Yardımcılığına atanabilmek için 657 sayılı
Kanunun 48 inci maddesinde sayılan genel şartlara ek olarak
aşağıdaki şartlar aranır:
a) En az dört yıllık lisans eğitimi veren eğitim, fen-edebiyat,
hukuk, siyasal bilgiler, iktisadi ve idari bilimler, iktisat,
işletme, ilahiyat fakülteleri ile hizmet birimlerinin görev alanına
giren ve yönetmelikle belirlenen yükseköğretim kurumlarından veya
bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurt
içindeki veya yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun olmak
b) Yapılacak yarışma sınavında başarılı olmak
(3) Maarif Müfettiş Yardımcısı kadrolarına, öğretmenlikte sekiz
yıl ve daha fazla hizmeti bulunanlar arasından ayrıca yapılacak
yarışma sınavında başarılı olanlar arasından da atama yapılabilir.
(4) Maarif Müfettiş Yardımcılığına atananlar, en az üç yıl fiilen
çalışmak kaydıyla yapılacak yeterlik sınavına girmeye hak
kazanırlar. Sınavda başarılı olamayanlara veya sınava girmeye hak
kazandığı hâlde geçerli mazereti olmaksızın sınav hakkını
kullanmayanlara, bir yıl içinde ikinci kez sınav hakkı verilir.
İkinci sınavda da başarı gösteremeyen veya sınav hakkını
kullanmayanlar Maarif Müfettiş Yardımcısı unvanını kaybeder ve
Bakanlıkta durumlarına uygun kadrolara atanırlar.
(5) İhtiyaç hâlinde Maarif Müfettişleri, Rehberlik ve Denetim Başkanlığında görevlendirilebilir.
(6) Maarif Müfettişlerinin, her hizmet bölgesinde iki yıldan az
olmamak üzere Bakanlıkça belirlenecek süreler kadar çalışmaları
esastır. Hizmet bölgelerinin oluşturulması ve bu bölgelerdeki
çalışma süreleri; Maarif Müfettişleri ve Maarif Müfettiş Yardımcılarının
nitelikleri, mesleğe alınmaları, yetiştirilmeleri, yarışma ve
yeterlik sınavları, atanmaları, çalışma ve yer değiştirmelerine
ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir. Maarif Müfettişleri
ve Maarif Müfettiş Yardımcıları, 375 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnameye ekli (I) sayılı cetvelin “A- Aylıklarını 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununa Göre Alanlar” kısmının (1) numaralı
bölümünün (j) sırasında öngörülen ek ödemeden aynı usul ve esaslar
dâhilinde yararlandırılır.”
MADDE 24 – 652 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Telif ve sınav ücretleri ile yurt dışı okul giderleri
EK MADDE 1 – (1) Bakanlık;
a) Kamu veya özel hukuk tüzel kişileri ile gerçek kişilere, okul
ve kurumların eğitim ve öğretim programları, taslak ders kitapları
ve diğer yayınları ile eğitim araç ve gereçlerinin ve Bakanlıkça
yapılan sınavların sorularının hazırlatılması veya inceletilmesi
karşılığı ilgili mevzuatı uyarınca ödenecek bedel ve telif
ücretinin,
b) Taslak kitap, ders kitabı, eğitim araç ve gereci ile sınav
sorularının hazırlanmasında görevlendirilenlere, bu amaçlarla
oluşturulan komisyon, sınav başvuru merkezi ve sınav
koordinatörlüklerinde görev alan personele, Bakanlıkça yapılan
sınavlarda görev alanlara, sınav güvenliğini sağlamakla
görevlendirilenlere ve benzeri çalışmalarda görev alan diğer
personele ödenecek ücretin,
Bakanlık döner sermaye hesabından ödenmesine ilişkin usul ve
esasları Maliye Bakanlığının görüşünü de alarak tespit eder.
(2) Bakanlığa sunulan taslak ders kitapları ile diğer eğitim araç
ve gereçlerinin incelenmesi ve Bakanlıkça yapılan sınavlar
karşılığında Bakanlık döner sermaye hesabına yatırılacak bedelin
tutarı ile tahsiline ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça tespit edilir.
(3) Yurt dışında büyükelçilikler ve başkonsolosluklar
aracılığıyla Millî Eğitim Bakanlığına bağlı olarak faaliyet gösteren
okulların hizmet binası yapımı, donatımı, kefalet ücreti ve kira
giderleri ile Bakanlıkça uygun görülen diğer ihtiyaçları Bakanlık
bütçesine bu amaçla konulacak ödenekten karşılanır.”
MADDE 25 – 652 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“Bütçe ve personele ilişkin geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 10 – (1) Yükseköğretim ve Yurt Dışı Eğitim Genel
Müdürlüğü teşkilatlanıncaya kadar, bu Genel Müdürlüğe verilen görev
ve hizmetler daha önce bu görevleri yapmakta olan birimler ve mevcut
personel tarafından yapılmaya devam edilir. Yükseköğretim ve Yurt Dışı
Eğitim Genel Müdürlüğünün 2014 mali yılı harcamaları, 20/12/2013
tarihli ve 6512 sayılı 2014 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununa
istinaden Maliye Bakanlığı tarafından yeni bir düzenleme yapılıncaya
kadar Ortaöğretim Genel Müdürlüğü ve Avrupa Birliği ve Dış
İlişkiler Genel Müdürlüğünün ödeneklerinden karşılanır.
(2) Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü
teşkilatlanıncaya kadar, bu Genel Müdürlüğe verilen görev ve
hizmetler daha önce bu görevleri yapmakta olan birimler ve mevcut
personel tarafından yapılmaya devam edilir. Ölçme, Değerlendirme ve
Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğünün 2014 mali yılı harcamaları, 6512
sayılı 2014 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununa istinaden Maliye
Bakanlığı tarafından yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar Yenilik ve
Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğünün ödeneklerinden karşılanır.
(3) Millî Eğitim Bakanlığı merkez teşkilatında Talim ve Terbiye
Kurulu Üyesi, Müsteşar Yardımcısı, Genel Müdür, İnşaat ve Emlak Grup
Başkanı ve Grup Başkanı kadrolarında bulunanlar ile Bakanlık taşra
teşkilatında İl Müdürü, İl Millî Eğitim Müdür Yardımcısı ve İlçe
Millî Eğitim Müdürü kadrolarında bulunanların görevleri bu maddenin
yayımı tarihinde hiçbir işleme gerek kalmaksızın sona erer.
Bunlardan Talim ve Terbiye Kurulu Üyesi, Müsteşar Yardımcısı ve
Genel Müdür kadrolarında bulunanlar ekli (3) sayılı liste ile ihdas
edilen Bakanlık Müşaviri kadrolarına, Grup Başkanı ve İl Müdürü
kadrolarında bulunanlar ekli (3) sayılı liste ile ihdas edilen Grup
Başkanı ve İl Müdürü kadrolarına, diğerleri ile geçici 3 üncü
maddeye istinaden şahsa bağlı Şube Müdürü kadrolarında bulunanlar
ise ekli (3) sayılı liste ile ihdas edilen Eğitim Uzmanı
kadrolarına, hâlen bulundukları kadro dereceleriyle hiçbir işleme
gerek kalmaksızın atanmış sayılır. Ekli (3) sayılı liste ile ihdas
edilen kadroların herhangi bir sebeple boşalması hâlinde bu kadrolar
hiçbir işleme gerek kalmaksızın iptal edilmiş sayılır.
(4) Bu madde uyarınca ekli (3) sayılı listede anılan kadrolara
atanmış sayılan personelin yeni kadrolarına atanmış sayıldıkları
tarih itibarıyla eski kadrolarına ilişkin olarak en son ayda
aldıkları aylık, ek gösterge, her türlü zam ve tazminatları, ek ödeme ve
benzeri adlarla yapılan her türlü ödemelerin (ilgili mevzuatı
uyarınca fiili çalışmaya bağlı fazla mesai ücreti hariç) toplam net
tutarının (bu tutar sabit bir değer olarak esas alınır); yeni
atandıkları kadrolara ilişkin olarak yapılan aylık, ek gösterge, her
türlü zam ve tazminatları, ek ödeme ve benzeri adlarla yapılan her
türlü ödemelerin (ilgili mevzuatı uyarınca fiili çalışmaya bağlı
fazla mesai ücreti hariç) toplam net tutarından fazla olması hâlinde
aradaki fark tutarı, herhangi bir vergi ve kesintiye tabi
tutulmaksızın fark kapanıncaya kadar ayrıca tazminat olarak ödenir.
Atanmış sayıldıkları kadro unvanlarında isteğe bağlı olarak herhangi
bir değişiklik olanlarla, kendi istekleriyle başka kurumlara
atananlara fark tazminatı ödenmesine son verilir.
(5) Üçüncü fıkraya göre ekli (3) sayılı listedeki Grup Başkanı ve
İl Müdürü kadrolarına atanmış sayılanlar ile geçici 3 üncü maddeye
istinaden şahsa bağlı Genel Müdür Yardımcısı, Daire Başkanı ve İl
Müdürü kadrolarına atanmış sayılanlar Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme
Genel Müdürlüğüne bağlı hizmet içi eğitim enstitülerinde
görevlendirilir. Üçüncü fıkraya göre Eğitim Uzmanı kadrolarına
atananlar, Bakanlık merkez ve taşra teşkilatında Bakan tarafından
belirlenen birimlerde sürekli görevle istihdam edilir. Bunlardan
daha önce öğretmen olarak görev yapmış bulunanlar hizmet süreleri,
hizmet puanları ve tercihleri dikkate alınmak suretiyle, ihtiyaç
bulunan okullarda öğretmen olarak görevlendirilebilir. Bu personelin
sürekli görevle istihdam edildiği yerle ilgili olarak 10/2/1954 tarihli
ve 6245 sayılı Harcırah Kanununun geçici göreve ilişkin hükümleri
uygulanmaz.
(6) 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı
cetvelin Millî Eğitim Bakanlığına ait bölümünde yer alan boş ve dolu
İl Eğitim Denetmeni ve İl Eğitim Denetmen Yardımcısı kadrolarının
unvanı sırasıyla Maarif Müfettişi ve Maarif Müfettiş Yardımcısı
olarak değiştirilmiştir.
(7) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte Millî Eğitim
Başdenetçisi, Millî Eğitim Denetçisi ve İl Eğitim Denetmeni
kadrolarında bulunanlar Maarif Müfettişi, Millî Eğitim Denetçi
Yardımcısı ve İl Eğitim Denetmen Yardımcısı kadrolarında bulunanlar ise
Maarif Müfettiş Yardımcısı kadrolarına, başka bir işleme gerek
kalmaksızın bulundukları kadro dereceleriyle atanmış sayılır.
Bunların Millî Eğitim Başdenetçisi, Millî Eğitim Denetçisi, İl Eğitim
Denetmeni, Millî Eğitim Denetçi Yardımcısı ve İl Eğitim Denetmen
Yardımcısı olarak geçirdikleri süreler, ilgisine göre Maarif
Müfettişi ve Maarif Müfettiş Yardımcısı olarak geçmiş sayılır. Bu
şekilde Maarif Müfettişi ve Maarif Müfettiş Yardımcısı kadrolarına
atanmış sayılanlara, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce
yürürlükte bulunan mevzuat hükümlerine göre söz konusu kadrolarına
bağlı olarak mali haklar kapsamında fiilen yapılan her türlü
ödemeler toplamı net tutarının, atanmış sayıldıkları kadro unvanları
için öngörülen mali haklar toplamı net tutarından fazla olması
hâlinde, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte anılan kadro
unvanlarında bulunanlar hakkında (Millî Eğitim Denetçi
Yardımcılığından Maarif Müfettişliği kadrolarına atananlar dâhil),
atanmış sayıldıkları kadroda bulundukları sürece bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten önce yürürlükte bulunan mevzuat
hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
(8) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla halen Okul ve
Kurum Müdürü, Müdür Başyardımcısı ve Yardımcısı olarak görev
yapanlardan görev süresi dört yıl ve daha fazla olanların görevi,
2013-2014 ders yılının bitimi itibarıyla başka bir işleme gerek
kalmaksızın sona erer. Görev süreleri dört yıldan daha az olanların
görevi ise bu sürenin tamamlanmasını takip eden ilk ders yılının
bitimi itibarıyla başka bir işleme gerek kalmaksızın sona erer.
(9) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl
içinde; bir defaya mahsus olmak ve 190 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin Millî Eğitim Bakanlığına ait
bölümünde yer alan Millî Eğitim Uzmanı unvanlı toplam serbest kadro
adedini geçmemek üzere, kamu kurum ve kuruluşlarında görevli olup
mesleğe özel yarışma sınavı ile girilen ve belirli süreli meslek içi
eğitimden ve özel bir yeterlik sınavından sonra 657 sayılı Kanunun
36 ncı maddesinin “ORTAK HÜKÜMLER” başlıklı bölümünün (A) fıkrasının
(11) numaralı bendinde belirtilen kadrolara atanmış olanlar,
Bakanlığın görev alanı ile ilgili dallarda doktora yapmış olmak
kaydıyla üniversite öğretim elemanları ile öğretmenler arasından
Bakanlıkça belirlenen esas ve usullere göre yapılacak sınavda
başarılı olanlar Millî Eğitim Uzmanı olarak atanabilir. Bu şekilde
atanacakların mesleklerinde en az beş yıllık deneyime sahip olmaları
ve Bakanlıkça belirlenecek düzeyde Kamu Personeli Yabancı Dil
Bilgisi Seviye Tespit Sınavından veya dil yeterliği bakımından
bunlara denkliği kabul edilen ve uluslararası geçerliliği bulunan
başka bir belgeye sahip olmaları gerekir.”
MADDE 26 – 652 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin;
a) 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (d), (e), (f) ve (g) bentleri,
b) 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi,
c) 16 ncı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi,
ç) 30 uncu maddesinin üçüncü fıkrası,
d) 40 ıncı maddesinin başlığında yer alan “ve Denetçi” ibaresi
ile birinci fıkrasında yer alan “ile Millî Eğitim Denetçileri ve
Denetçi Yardımcıları” ibaresi ile maddenin ikinci, üçüncü ve
dördüncü fıkraları,
yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 27 – (1) 10/6/1930 tarihli ve 1702 sayılı
İlk ve Orta Tedrisat Muallimlerinin Terfi ve Tecziyeleri Hakkında
Kanun yürürlükten kaldırılmıştır.
(2) 13/1/1943 tarihli ve 4357 sayılı Hususi İdarelerden Maaş Alan
İlkokul Öğretmenlerinin Kadrolarına, Terfi, Taltif ve
Cezalandırılmalarına ve Bu Öğretmenler İçin Teşkil Edilecek Sağlık
ve İçtimai Yardım Sandığı ile Yapı Sandığına ve Öğretmenlerin
Alacaklarına Dair Kanunun 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10 ve 15 inci maddeleri
ile geçici 1, 2, 3 ve 4 üncü maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
(3) 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanununun 33 üncü
maddesinin (b) fıkrasında yer alan “Millî Eğitim Denetçileri ve
Millî Eğitim Denetçi Yardımcıları ile İl Eğitim Denetmenleri ve İl
Eğitim Denetmen Yardımcıları” ibaresi “Maarif Müfettişleri ve Maarif
Müfettiş Yardımcıları” şeklinde değiştirilmiştir.
(4) 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununa ekli (8)
sayılı tarifenin “VII- Okul diplomaları” bölümünün (2) numaralı
bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
(5) 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun,
a) 36 ncı maddesinin “ORTAK HÜKÜMLER” bölümünün (A) fıkrasının
(11) numaralı bendinde yer alan “İl Eğitim Denetmen Yardımcıları”
ibaresi “Maarif Müfettiş Yardımcıları” şeklinde ve “İl Eğitim
Denetmenliğine” ibaresi “Maarif Müfettişliğine” şeklinde
değiştirilmiş, aynı bentte yer alan “ve Millî Eğitim Denetçi
Yardımcıları” ve “ve Millî Eğitim Denetçiliğine” ibareleri madde
metninden çıkarılmıştır.
b) 152 nci maddesinin “II- Tazminatlar” kısmının “A- ÖZEL HİZMET
TAZMİNATI” bölümünün (g) bendinde yer alan “Millî Eğitim Denetçi ve
Denetçi Yardımcıları,” ibaresi yürürlükten kaldırılmış ve (h)
bendinde yer alan “İl Eğitim Denetmenleri” ibaresi “Maarif Müfettişleri”
şeklinde değiştirilmiştir.
c) Eki (I) sayılı Ek Gösterge Cetvelinin “I- GENEL İDARE
HİZMETLERİ SINIFI” bölümünün (g) bendinde yer alan “İl Eğitim
Denetmenleri” ibaresi “Maarif Müfettişleri” şeklinde
değiştirilmiştir.
(6) 17/2/2011 tarihli ve 6114 sayılı Ölçme, Seçme ve Yerleştirme
Merkezi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 6 ncı
maddesinin on üçüncü fıkrasında yer alan “Yönetim Kurulunun teklifi
üzerine” ibaresi madde metninden çıkarılmıştır.
(7) 13/12/1983 tarihli ve 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin eki cetvellerin Millî Eğitim
Bakanlığına ait bölümünde yer alan “Baş Denetçi”, “Denetçi” ve
“Denetçi Yardımcısı” unvanlı boş ve dolu kadrolar iptal edilmiş ve
anılan cetvelden çıkarılmıştır.
(8) Ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar iptal edilerek 190
sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin Millî
Eğitim Bakanlığına ait bölümünden çıkarılmış ve ekli (2) sayılı
listede yer alan kadrolar ihdas edilerek aynı cetvelin Millî Eğitim
Bakanlığına ait bölümüne eklenmiştir.
MADDE 28 – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 29 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
12/3/201
Yorumlar
Yorum Gönder