Başarıyı etkileyen faktörler
Başarıyı etkileyen faktörler
İnsan önceden belirlediği bir
hedefe doğru alelade değildi yakıcı bir arzu duyarsa, mutlaka
başarıya ulaşır. Hedefe ulaşmak için duyulan başarı arzusunun
dozu, başarı için gereken yakıt demektir. Bu yakıt insanları
harekete geçirir ve kişilere bitmek tükenmek bilmeyen bir enerji
verir.
Yakıcı ve içten gelen bir başarı
arzusu Sonuçta Büyük başarıları doğurur. Kişinin bu Arzuyu
duymadan istediği sonuca ulaşması mümkün değildir. İnsan ancak
bir şeyi çok Arzular arzuluyorsa ona ulaşabilir. Yakıcı bir işte
bütün engelleri aşabilir.
İnsanlar istedikleri bir şeyi her
şeye de bütün zorluklara rağmen Arzu edebiliyorlarsa hiçbir
engel tanımazlar. Her şeye ve bütün zorluklara rağmen başarılı
olan insanlar, hayat hikâyelerini başarı olarak söyleyebilen
kimselerdir.
Hiçbir başarı elde edilemez
değildir. Yeter ki bütün gönlümüzle başarılı olmaya
konsantre olalım. Şimdi başarı arzusunun, başarı haline dönüşü
bilmesini etkileyen faktörler üzerinde durulacaktır. Fakat burada
üzerinde duracağımız esas konu kişinin eğitim başarısı
olacaktır.
a) okul faktörü
Okullar kar amaçlı kuruluşlar
değildir. Akat eğitim harcamaları öğrencinin İstikbal'deki
verimliliği açısından birer yatırım sayılır. Okullar, eğitim
hizmeti üretiminde ihtisaslaşmış müesseselerdir.
Okullar, toplumun İhtiyaç ve
isteklerine uygun olarak, iyi vatandaşlar yetiştirmek için fertler
de ki başarı gülüşünü harekete geçirmeye ve kabiliyetlerin
geliştirilmesi ne çalışan bir kurumdur.
Okulların Temeli de öğretmenlerdir.
Okulların genel amacı topluma uyum sağlayabilecek başarılı
insanlar yetiştirmektir. Bu amaca uygun olarak, öğretmenlere
önemli görevler düşmektedir.
İdeal öğretmen; bilgili, insanları
seven, iyiliksever, çocuklara ve gençlere ilgi gösteren kişidir.
Gençlerin ideal öğretmende aradıkları vasıflar şunlardır:
Bilgili, hoşgörülü, anlayışlı,
sabırlı, taraf tutmadan öğrencilere Adil Davranan, yerine göre
şakacı, öğrencilerin problemlerine ilgi duyan, öğrencilerin
Başarılarını olumlu davranışlarını takdir ederek onlara
cesaret veren, öğretme metotlarını iyi bilen ve güzel ders
anlatan, her öğrencinin bağımsız bir varlık olduğunu kabul
ederek onların işine saygı gösteren tutum ve davranışlar
içerisinde olmaktır. Öğrenci için çalışmalarını takdir
eden, mükâfatlandıran; en başarılı ve iyi öğretmendir.
İnsanlara yakınlaşma ve ulaşmanın yolu onların olumlu
özelliklerini sık sık dile getirmektir. Eğitim, önemli ölçüde
insan ilişkilerine dayanır. Bu nedenle sağlıklı bir şekilde
kurulan öğretmen öğrenci ilişkileri eğitimin kalitesini
yükseltir.
Bir öğretmen Suçu Ne olursa olsun
öğrencisine topluluk içerisinde hakaret eder onu utandırır ve
teşhir ederse aradaki ilişki tamamen kopar Çünkü topluluk
içerisinde utandırılan genç karşısındakinden nefret eder.
Öğretmen Gerektiği zaman
öğrencisiyle ilgilenmeli, onu sabırla dinlemeli ve onu başından
savmaya çalışmamalıdır.
Yapılan araştırmalar başarılı
öğrencilerin öğretmenleri ile iyi iletişim kurduklarını; oysa
başarısız öğrencilerin öğretmenleri ile sağlıklı bir
iletişim kuramadıklarını ortaya koymaktadır. Öğretmen
öğrencisini çalışmaya ve okul başarısına motive ederken onu
endişelendirecek yaklaşımlardan uzak durmalıdır. Çünkü
öğrenci de endişe, öğrenmeyi ve dolayısıyla okul başarısını
da düşürmektedir. Şunu Unutmamak gerekir ki ancak ruh sağlığı
yerinde, başarılı ve mutlu öğretmenler; ruh sağlığı yerinde,
başarılı de mutlu nesiller geçirebilirler.
b) Ebeveyn faktörü
Öğrencilerin okul başarısı veya
bağımsızlığının pek çok nedeni vardır. Bu nedenler
içerisinde oldukça önemlidir. İlkay kasatura’ nın yaptığı
bir çalışmanın sonuçlarına göre başarılı öğrencilerin'
büyük çoğunluğu Başarılarını kendi çalışmalarını borçlu
olduklarını söylemişlerdir. Fakat yardımcı faktörler olarak ta
önem sırasına göre aile, okul ve sosyal nedenleri
belirtmişlerdir. Yine başarılı öğrencilerin bir kısmı
evlerinde her zaman huzurlu bir ortam olsa, derslerinde daha çok
başarılı olabileceklerini söylemişlerdir. Başarısız
öğrencilerin çoğunluğu ise, kendilerinin okul başarısızlığından
birincileri derecede ailelerini sorumlu tutmuşlardır. Ailesini
sorumlu tutmasının sebebi olarak da, öğrencinin kendisini Aile
içerisinde huzurlu hissetmemesi gösterilmiştir.
Aynı araştırmada anne babalar
çocuklarının okul başarısızlığının birinci sebebi olarak
yeteri kadar çalışmayışlarını, ikincisi aileden kaynaklanan
sebepleri, üçüncüsü ise okuldan kaynaklanan nedenleri
göstermişlerdir.
Öğrenci başarısızlığının
aileden kaynaklanan nedenler içerisinde en önemlisi, aile içinde
huzursuzluk ve iletişim bozukluğudur. Bu konuda 1991-992 öğretim
yılında, Üsküdar kız lisesinde 30 tane takdirname alan başarılı
30 tane de 4 ve daha fazla zayıfı olan başarısız öğrenci ile
yapılan anket sonuçlarına göre öğrencilerin okul başarısını
etkileyen nedenlerden birisi de aile içi ilişkilerin genç
öğrenciler üzerindeki etkileridir.
Başarıda aile faktörü
Tuncer Elmacıoğlu
Yorumlar
Yorum Gönder