Öğretmene notlar
Öğretmene notlar l
Öğretmen derste kendi hayat hikâyesini anlatmamalı. Unutulmamalı ki öğrenci öğretmenin hayat hikâyesini dinlemekten pek hoşlanmaz, Öğrenciye örnek verilecekse mutlaka öğrencinin ilgisini çekecek bir örnek olmalıdır.
Öğrenciye serbest çalışın demek doğrudan öğrenciyi boş vermişliğe ve tembelliğe teşvik etmektir.
Öğrencinin arkadaşları arasında aşağılanması, azarlanması, hakaret edilmesi öğrenciyi ya içine kapanık yapacak ya da daha çok hırçınlaştıracaktır. En uygun öğrencinin boş bir odaya çağrılıp orada yanlışlarının söylenmesi ve doğru hareketlerin açıklanmasıdır.
Öğrenciyi cezalandırmak yerine öğrenciye sorumluluk vermek onu kazanma yönünden daha faydalıdır. Öğrencinin yanlışlarını değil doğru ve başarılı olduğu şeyleri arkadaşlarına örnek olarak göstermek öğrencide olumlu gelişmelere sebep olacaktır.
Öğrenciye kızıp bağırıp çağırmak yerine öğretmen öğrencinin birde sırtını sıvazlamayı başını samimi olarak okşamayı denesin inanın ki daha faydalı olacaktır.
Öğretmen bir konuyu öğrenciye anlatırken dikkat etmesi gereken bir konu da "bu basittir, öğrenci bunu bilir" deyip geçiştirmemektir. Öğretmene göre çok basit olan bir konu öğrenci tarafından hiç bilinemeyebilir. Bu da ileride büyük aksamalara neden olabilir.
Şurası hiç bir zaman unutulmamalıdır ki öğrenci bilse okula gerek kalmaz. Öğretmenin görevi öğrenciye öğretmek, problemlerini çözmek eksik olduğu konularda öğrenciyi yetiştirmektir. Okuma yazmayı öğrenci evinde kendi kendine ve çevresinin desteğiyle de öğrenebilir. Önemli olan öğretmenin öğrencinin problemlerini tespit etmesi çözmesi ve onu gelecek hayata hazırlamasıdır.
Öğretmene notlar ll
İlköğretim de 1.sınıftaki öğrencilere fiş verilirken:
1-Fişlerin kısa olmasına
2-Baş harfin sesli harf olmasına ( A O U I E İ Ü Ö ) dikkat edilir.
3-Bu harflerin fiş verilirken iyice vurgulanması öğrencinin kavramasını kolaylaştırır ve hızlandırır. Buna karşılık öğrencinin okuması yavaş olur.
4-Fiş kesmeye başlanınca ilk verilen fişlerden ve bu sesli harflerden başlanır ki öğrenci bu harfleri hem kolay tanır, hem de kurulacak yeni cümlelerde hazırlanacak okuma metinlerinde öğretmen ve öğrenciye kolaylık sağlar.
5-Öğrenciye fiş verilirken nokta, büyük harf, küçük harf, cümle kavramları sezdirilmeye çalışılır.
6-Hazır fiş yerine öğretmen tarafından renkli kalemlerle yazılmış ve yanında konusuna uygun karikatür şeklinde renkli, boyanmış, çarpıcı resimler koyulması öğrencinin fişi tanımasını ve kolay sökmesini sağlar. Ayrıca fişin kavratılması için konunun tiyatro şeklinde dramadizasyonu öğrencinin kavramasını kolaylaştıracağını unutmayalım.
7-Fişlerde uzunluk yerine kısalık, Zamana uygunluk (mevsim, belirli gün ve haftalar) tüm harflerin verilmesine dikkat edilir.
8-Resim dersinde Büyük-Küçük, Uzak-Yakın, Uzun -kısa kavramları şekil üzerinde gösterilerek verilir. Yapılan bir resim üzerinde hangi resim büyük hangi resim küçük, hangisi yakın hangisi uzak sorulur alınan cevaplara göre neden niçin soruları sorulur görülen hatalar bilahare düzeltilir.
9-Müzik dersinde nota kavramı verilirken sözden ziyade uygulamalı çalışmalara önem vermek daha gerçekçi ve faydalı olur. Örnek : elle masaya vurularak iki ayrı ses çıkarılıp hangisinin kalın hangisinin ince (Do-Mi ....)notaları ezberden ziyade uygulamalı olarak öğrenciye kavratılmaya çalışılır.
10-Şayet ders de öğrenci sıkılır ve konu tıkanırsa öğretmen öğrencinin dikkatini çekecek bir konu bulup bu tıkanıklığı gidermeye çalışmalıdır.
11-Derste disiplini sağlamak için dayak ve cezalandırmalar yanlış yoldur çünkü en ağır cezanın öğrenci üzerindeki tesiri 3 dakikayı geçmediği bir gerçektir. Burada cezanın yerine öğrencinin dikkatini çekecek bir oyun bir hikâye bir maç (konu ne ise onunla ilgili) anlatmanın daha faydalı olacağı kanaatindeyim.
12-Öğretmen başarılı olmak istiyorsa mutlaka sınıfındaki öğrencileri tanımalıdır. Bu hem aile yapısı olarak hem zekâ seviyesi olarak hem de sınıftaki başarı düzeyi olarak, kılık kıyafet defter tutma tertip düzen sorulara cevap verme arkadaşları ile uyum katıldığı oyun ve etkinlikler..... tanımalıdır.
Üstün kabiliyetli öğrencilerin belirlenmesi
1. üstün kabiliyetli olan öğrenciler anne-babaları ya da öğretmenleri tarafından keşfedilebilirler. Bunlardan öğrenilecek bilgiler belirli bir form oluşturularak kuru merkezde kaydedilmelidir. bu formda; - öğrencinin kısa özgeçmişi, bebekliği, okul öncesi vs. - ailesinin sosyoekonomik ve kültürel durumu - çocuğun
arkadaşlarından alınacak bilgiler vs. vs. yer almalıdır - çocuğun öğretmenlerinden alınacak bilgiler.
2. zekâ testleri: bu testler yüzyıla yakındır kullanılmakta olup, insanın kabiliyetlerinden belli bir bölümünü ölçmekte kullanılmaya devam edilmektedir.
Öğrencinin geleceği adına tahminde bulunmada zekâ testlerinin etkisi % 20 civarındadır. Bununla birlikte bu testlerin değişik formlarının vazgeçilemez bir
kullanımı sürmektedir. Zekâ testleri grup halinde uygulanabildikleri gibi, bireysel (daha tutarlı ama masraflı) uygulama imkânları da vardır. Bu testlerde 115 puan ve yukarısı alanlar incelemeye alınırlar. 10 yasında bir çocuğun 115 alması, 11.5 yas zekaya 130 alması, 13 yas zekasına 150 alması ise 15 yas zekasına sahip olması demektir.
3. akademik kabiliyet testleri
a) Anadolu liseleri sınavları
b) fen liseleri sınavları
c)ilkokulda ve orta-lisede bilgi seviyesini ölçen basari testleri
4. yaratıcılık testleri
a) torrance'in 4 testi
b) divergent thinghing test
c) ipat' in yaratıcılık testi
d) diğer testler
5. kişilik testleri
a) ipat' in 6-8, 8-12, 12-18 yas kişilik analizine dayanan testler
b)kuder ve benzeri testler (ilgi ve eğilimleri ölçen testler)
6. sanatsal yetenek testleri
a) meiser sanat testleri
b) creative product scales wayne state university
c) mülakat sınavı (uzmanlarından oluşan bir heyetçe yapılır)
7. liderlik testleri fundermental interpersonal relations orientation behaviour Bu yedi grupta yer alan testlerin ve bilgilerin genel bir değerlendirilmesi
sonucunda bir öğrencinin üstün yetenekleri ortaya çıkartılır ve onun özel bir eğitime ihtiyacı olup olmadığı belirlenebilir. Bütün bunların dışında ortaokul
seviyesine gelmiş bir öğrenci fizik, kimya, matematik, resim, sanat, edebiyat,tiyatro vs. gibi belirli dallarda yapılan yarışmalarda gösterdiği özel başarılarla da
belirlenebilir.
7. liderlik testleri fundermental interpersonal relations orientation behaviour Bu yedi grupta yer alan testlerin ve bilgilerin genel bir değerlendirilmesi
sonucunda bir öğrencinin üstün yetenekleri ortaya çıkartılır ve onun özel bir eğitime ihtiyacı olup olmadığı belirlenebilir. Bütün bunların dışında ortaokul
seviyesine gelmiş bir öğrenci fizik, kimya, matematik, resim, sanat, edebiyat,tiyatro vs. gibi belirli dallarda yapılan yarışmalarda gösterdiği özel başarılarla da
belirlenebilir.
Şımarık çocuklara karşı
1-Her isteği yerine getirilmez.
2-Her yaptığı ile ilgilenilmez görünülür
3-Kendisi varken övülmez.
4-Yaptığı kötülükler yanında anlatılmaz. İyi bir şey yaptığını zanneder.
5-Yiyip içtiği ile elbiseleri ile övünmesine fırsat verilmez.
6-Şöyle yap böyle yap yerine bizzat yaptırılır. Nasihat faydasız olabilir.
Suskun çocuklara karşı
1-En sevdiği kişiler ile oynatılıp, çevresi genişletilir.
2-Kendisinin duyacağı yerde onu görmüyormuş gibi onun iyi ve güzel tarafları söylenir.
3-Çocuğun kendisinin kontrol edildiğinin farkına varmaması gerekir.
Etkili ve yeterli Bir Öğretmenin Özellikleri
1. Öğrencilerin düşünme mekanizmalarında ki ve kavrama yeteneklerindeki bireysel farklılıkları bilir.
2. Öğrencileriyle uyumlu ve dostça bir iletişim kurar, benlik kavramı gelişmesini anlar ve sınıf etkinliklerini buna göre ayarlar.
3. Güdülenmeyi sağlar.
4. Öğrencilerdeki sosyal davranışları etkileyen etkenleri anlar ve sosyal gelişmedeki rollerini bilir.
5. Öğrenci düzeylerine uygun düzenli bir eğitim ortamı hazırlar, eğitimi tüm öğrencileri kapsayabilecek şekilde uygular.
6. Sınıf ortamı ve çevresinde meydana gelebilecek sorunları önleyecek tedbirler alır.
7. Öğrencilerin bireysel gereksinmelerini dikkate alarak eğitimi yararlı kılar, eğitim ve öğretim ortamını buna göre düzenler.
8. Sürekli bir öğrenim sürecinde kendini geliştirir.
9. Sınıf ortamındaki araç-gereçleri ustalıkla kullanır.
10. Zeki ve bilişseldir.
2. Öğrencileriyle uyumlu ve dostça bir iletişim kurar, benlik kavramı gelişmesini anlar ve sınıf etkinliklerini buna göre ayarlar.
3. Güdülenmeyi sağlar.
4. Öğrencilerdeki sosyal davranışları etkileyen etkenleri anlar ve sosyal gelişmedeki rollerini bilir.
5. Öğrenci düzeylerine uygun düzenli bir eğitim ortamı hazırlar, eğitimi tüm öğrencileri kapsayabilecek şekilde uygular.
6. Sınıf ortamı ve çevresinde meydana gelebilecek sorunları önleyecek tedbirler alır.
7. Öğrencilerin bireysel gereksinmelerini dikkate alarak eğitimi yararlı kılar, eğitim ve öğretim ortamını buna göre düzenler.
8. Sürekli bir öğrenim sürecinde kendini geliştirir.
9. Sınıf ortamındaki araç-gereçleri ustalıkla kullanır.
10. Zeki ve bilişseldir.
1-Yalan söylemek hatadır. Sizin yalan söylediğinizi gören çocuk bunun tabii bir şey olduğunu sanır ve bunu sık sık tekrarlar.
2-Ona örnek olun. Çocuğunuzun yapmasını istediğiniz hareketleri önce siz yapın ve ona örnek olun.
3-Ona sevgi gösterin şımarmaması için ona sert davranmayın. Bilakis onlara sevgi ile davranın ve sevdiğinizi belli edin.
4-Çocukla münakaşa etmeyin. Onun her söylediğine aksi cevap vermeyin. Onunla ağız kavgasından mutlaka kaçının.
5-Onu bağışlamasını bilin onun yaptıklarını bağışlayın ve doğrusunu öğretin. Bu yaptıklarından zamanla vaz geçer.
Başarılı bir kişilik
1982 yılı...
Gazi üniversitesi Basın Yayın Yüksekokulunda 2.sınıf öğrencileri Türkiye Ekonomisi dersinin hocasını bekliyor.
Sınıf, öğrencilerin gürültü patırtısıyla sallanırken sert görünümlü hoca kapıda bekliyor. İçeriye kızgın bir bakış atıp kürsüye geçiyor. Tebeşirle tahtaya kocaman bir (1) çiziyor.
—Bakın, diyor.
—Bu kişiliktir. Hayatta sahip olabileceğiniz en değerli şey...
Sonra (1) in yanına bir sıfır (0) koyuyor:
—Bu başarıdır. Başarılı bir kişilik (1) i (10) yapar.
Bir sıfır daha...
—Bu tecrübedir.(10) iken (100) olursunuz. Sıfırlar böyle uzayıp gidiyor:
Yetenek... Disiplin... Sevgi... Eklenen her yeni (= ) ın kişiliği 10 kat zenginleştirdiğini anlatıyor hoca... Sonra eline silgiyi alıp en baştaki (1) 'i siliyor. Geriye bir sürü sıfır kalıyor. Ve Hoca yorumu patlatıyor:
-Kişiliğiniz yoksa ,öbürleri hiçtir!...
Sınıf, mesajı alıp sessizliğe gömülüyor.
Zaman Okyanusu (Ayşe Bulut) sayfa 119
Eğitimli insanın dokuz düşüncesi vardır
1-Baktıklarında, berrak görmeyi düşünürler.
2-Dinlediklerinde iyi duymayı düşünürler.
3-Görünüşleri bakımından sıcak olmayı düşünürler.
4-Davranışlarında saygılı olmayı düşünürler
5-Konuşmalarında doğru olmayı düşünürler
6-İşlerinde ciddi olmayı düşünürler
7-Kuşkuya düştüklerinde, soruları nasıl soracaklarını düşünürler
8-Öfkelendiklerinde sorunları düşünürler
9-Kazancı gördüklerinde, adaleti düşünürler
KONFÜCYÜS
Zaman Okyanusu (Ayşe Bulut) sayfa 197
Bir başarının şartları her zaman çok basittir.
Bir süre için çalışın,
Bir süre için tahammül edin,
Her zaman inanın
Ve hiçbir zaman geri dönmeyin.
1-Yalan söylemek hatadır. Sizin yalan söylediğinizi gören çocuk bunun tabii bir şey olduğunu sanır ve bunu sık sık tekrarlar.
2-Ona örnek olun. Çocuğunuzun yapmasını istediğiniz hareketleri önce siz yapın ve ona örnek olun.
3-Ona sevgi gösterin şımarmaması için ona sert davranmayın. Bilakis onlara sevgi ile davranın ve sevdiğinizi belli edin.
4-Çocukla münakaşa etmeyin. Onun her söylediğine aksi cevap vermeyin. Onunla ağız kavgasından mutlaka kaçının.
5-Onu bağışlamasını bilin onun yaptıklarını bağışlayın ve doğrusunu öğretin.Bu yaptıklarından zamanla vaz geçer.
Türkiye gazetesi takvimi
İlkokul öğrencilerinin çoğu, bilgiyi bilgi olduğu için öğrenmek istemez; ödevlerini bilgiye önem verdiği için yapmaz.
—Peki ne için yaparlar?
—Arif Bey, öğretmen olan sizsiniz, bunu benden daha iyi bilmeniz gerekir? Çocuk henüz o yaşta, bilgiden çok, öğretmeni tarafından takdir edilmek, öğretmeninin gözüne girmek, ondan aferin almak için 'iyi öğrenci' olmaya çalışır.
—Peki ne için yaparlar?
—Arif Bey, öğretmen olan sizsiniz, bunu benden daha iyi bilmeniz gerekir? Çocuk henüz o yaşta, bilgiden çok, öğretmeni tarafından takdir edilmek, öğretmeninin gözüne girmek, ondan aferin almak için 'iyi öğrenci' olmaya çalışır.
Doğan Cüceloğlu Anlamlı ve coşkulu bir yaşam için savaşçı
Kabiliyet farkı
Sadi-i Şirazi' nin iki talebesinden biri, imtihanlar sonunda başarılı olurken, diğeri başarısız olur.
Başarısız öğrencinin babası, Şeyh Sadî' ye sitemde bulunur.
- Niye aynı eğitimi vermediniz?
Benim çocuğum niçin başarısız oldu? Der.
Şeyh Sadi'nin bu siteme cevabı düşündürücüdür:
- Eğitim aynı, ama kabiliyetler farklı...
- Eğitim aynı, ama kabiliyetler farklı...
Yorumlar
Yorum Gönder