Din kültürü ve ahlak bilgisi dersi ı.dönem zümre
FARUK TİMURTAŞ İLKÖĞRETİM OKULU 2008- 2009 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI
Din kültürü ve ahlak bilgisi dersi ı.dönem zümre öğretmenler toplantı tutanağı
TOPLANTI NO
|
:
|
1
|
TOPLANTI TARİHİ
|
:
|
04/09/2008
|
TOPLANTI SAATİ
|
:
|
14:00
|
TOPLANTI YERİ
|
:
|
Öğretmenler odası
|
TOPLANTIYA KATILANLAR
|
:
|
Zeki YAKA-Filiz Eylül APAYDIN
|
GÜNDEM:
- 1-Açılış.2-1739 sayılı Türk Milli Eğitiminin genel amaçları3-28/12/2006 tarih ve 410 sayılı Tebliğler Dergisinde açıklanan İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi (4,5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programının incelenmesi4-Yıllık ders planları5-2007-2008 öğretim yılı zümre öğretmenler tutanağının incelenmesi.6-Öğrenme,öğretme yöntem ve teknikleri7-Yazılı sınavlar8-Kaynak araç ve gereçler.9-Performans ve Projeler görevleri10-Diğer zümre öğretmenleri ile işbirliği11-Dilek ve temenniler.
GÖRÜŞMELER:
1-Toplantı zümre başkanı Zeki YAKA tarafından 2008-2009 öğretim yılının başarılı olması dilekleriyle açılmıştır
2-1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu Ali Ateş tarafından okundu. Bu kanuna göre, Türk Milli Eğitiminin genel amaçları Türk Milletinin bütün fertlerini Atatürk ilke ve inkılaplarına, Atatürk Milliyetçiliğine bağlı, Türk milletinin milli, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve geliştiren, ailesi, vatanını, milletini seven ve daima yüceltmeye çalışan insan haklarına ve anayasanın başlangıcındaki temel ilkelere dayanan demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyeti’ne karşı görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline getirmiş yurttaşlar yetiştirmek.
Beden, zihin, ahlak, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir kişiliğe ve karaktere, hür ve bilimsel düşünce gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip, insan haklarına saygılı, kişilik ve teşebbüse değer veren, topluma karşı sorumluluk duyan, yapıcı, yaratıcı ve verimli kişiler olarak yetiştirmek.İlgi, istidat ve kabiliyetlerini geliştirerek gerekli bilgi, beceri, davranışlar ve birlikte iş görme alışkanlığı kazandırmak suretiyle hayata hazırlamak ve onların kendilerini mutlu kılacak ve toplumun mutluluğuna katkıda bulunacak bir meslek sahibi olmalarını sağlamak
Okunan bu esaslara uyulmasının hem kanunlara uymamızı, hem de mükemmel bir nesil, başarılı öğrenciler yetiştirmemizi sağlayacağı toplantıya katılanların üzerinde birleştikleri ortak görüş olarak benimsendi.
3-Ders öğretmeni Filiz Eylül APAYDIN , 28.12.2006 tarih ve 410 sayılı tebliğler dergisinde yayınlanan Yeni Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim(4,5,6,7ve 8.Sınıflar) Programı’nı okudu.
Çağımızda hızla gelişen bilim ve teknoloji, eğitimin her alanını etkilemekte ve özellikle eğitim yaklaşımlarında köklü değişimleri zorunlu kılmaktadır. Bu anlamda bilginin hızla yenilenerek üretildiği çağımızda birey ve toplumun geleceği, bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma ve üretme becerilerine bağlı bulunmaktadır. Bu becerilerin kazanılması ve hayat boyu sürdürülmesi bilgi üretimine dayalı çağdaş bir eğitimi gerektirmektedir.
“Nasıl bir din öğretimi?
İnsana, düşünceye, hürriyete, ahlaka ve kültürel mirasa saygıyı temel alan bu bakış açısı, din öğretimine karşı takınacağımız tavrı belirler ...
Din öğretimi ile ilgili yaklaşımımız da genel olarak “öğrencinin bilincinin gelişmesini sağlayacak şartları oluşturmak ve öğrenciye, hayatın problemlerini çözebilmesinde yardımcı olacak yolları göstermek” şeklinde formüle edilebilir.
Programın Yapısı
“Genel amaçlar,
Öğrenme alanları,( İnanç, İbadet, Hz. Muhammed, Kur’an ve Yorumu, Ahlak, Din ve Kültür)
Kazanımlar,
Etkinlik örnekleri
Açıklamalardan” oluşmaktadır.
İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinde Öğrencilere Verilecek Kavramlar Listesi
4.Sınıf:
Ahlak,Aile,Allah,Ayet,Barış,Bismillahirrahmanirrahim,Cami,Cüz,Çevre,Dinî davranış,Din,Dua,Emin,Fatiha,Günah,Güven,Haram,
Helal,İlahî kitap,İyilik,Kelam,Kelimeişahadet,Kelimeitevhit,Kevser,Minare,Mushaf,Nimet,Öğüt,Selam,Sembol,Sevap,Sevgi,Sure,
Şükür,Temizlik,Tesbih,Yaratmak,Yardım,
5.Sınıf:
Akıl,Allah,Amel-i Salih,Barış,Basar,Bilge,Tevhit,Cami,Cuma,Dinî Davranış,Değer,Dinî,Dua,Düzen,Erdem,Evren,Farz,Gazi,Güven,
İbadet,İffet,İhlas,İnanç,İrade,İstiklal,İstişare,Kandil Gecesi,Kıssa,Kudret,Manevi,Mescit,Millet,Millî,Müslüman,Müstehap,Öksüz,
Rahmet,Ramazan,Sabır,Salavat,Semi’,Sünnet,Şart,Şehit,Tahiyyat,Tekvin,Vacip,Varlık,Vatan,Yadetmek,Yaratan,Yardım,Yoksul,
Ziyaret,
6.Sınıf:
Asr,Bayram,Çagrı,Ehl-i beyt,Emanet,Fetanet,Gıybet,Hicret,Hile,Hutbe,Iftar,Iftira,Ilahî kitap,Imsak,Incil,Ismet,Kibir,Kötü zan,
Kur’an,Medeniyet,Mesaj,Nasr,Nebi,Oruç,Peygamber,Ramazan,Resul,Sahur,Sıdk,Tevrat,Vahiy,Yaratan,Zebur,
7.Sınıf:
Abdest,Ahiret,Âlem,Amel-i Salih,Bagnazlık,Batıl Inanç,Bayram,Cuma,Çagrı,Dinî motif,Dinî sorumluluk,Emin,Ezan,Fal,Gusül,
Güzel Ahlak,Hurafe,Iyilik,Kamet,Kıyamet,Kul Hakkı,Kunut,Kültür,Laiklik,Melek,Mizan,Musiki,Namaz,Nas,Ögüt,Örf ve Âdet,
Ruh,Sembol,Sihir,Sırat,Şart,Şeytan,Taassup,Teravih,Teyemmüm,Vicdan,
8.Sınıf:
Ahlaki davranış,Âlem,Budizm,Din,Din anlayışı,Dindar, Ecel,Emanet,Evren,Fıkıh,Güzel ahlak,Hac,Hadis,Hristiyanlık,Hinduizm,
İnanç,İrade,İslam,İslam düşüncesi,İstişare,Kader,Kaza,Kurban,Kültür,Ömür,Rızık,Sadaka,Savurganlık,Sünnet,Tasavvuf,Tevekkül,
Umre,Yahudilik,Zekât,
İLKÖĞRETİM DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ (4, 5, 6, 7 VE 8. SINIFLAR) ÖĞRETİM PROGRAMI
ÖĞRENME ALANLARI VE ÜNİTELERİ
ÖĞRENME ALANI
|
ÜNİTELER
| ||||
4. Sınıf
|
5. Sınıf
|
6. Sınıf
|
7. Sınıf
|
8. Sınıf
| |
İnanç
|
Din ve Ahlak Hakkında Neler Biliyoruz?
|
Allah İnancı
|
Peygamberlere ve İlahî Kitaplara İnanç
|
Melek ve Ahiret İnancı
|
Kaza ve Kader
|
İbadet
|
Temiz Olalım
|
İbadet Konusunda Bilgilenelim
|
Namaz İbadeti
|
Ramazan Ayı ve Oruç İbadeti
|
Zekât, Hac ve Kurban İbadeti
|
Hz.Muhammed
|
Hz. Muhammed’i Tanıyalım
|
Hz. Muhammed ve Aile Hayatı
|
Son Peygamber Hz.Muhammed
|
Bir İnsan ve Peygamber Olarak Hz. Muhammed
|
Hz. Muhammed’in Hayatından Örnek Davranışlar
|
Kur’an ve Yorumu
|
Kur’an-ı Kerim’i Tanıyalım
|
Kuran’da Kıssalar
|
Kur’an-I Kerim’in Temel Eğitici Nitelikleri
|
Kur’an’da Akıl ve Bilgi
|
İslam Düşüncesinde Yorumlar
|
Ahlak
|
Sevgi, Dostluk ve Kardeşlik
|
Sevinç ve Üzüntülerimizi Paylaşalım
|
İslam’ın Sakınılmasını İstediği Davranışlar
|
İslam Dinine Göre Kötü Alışkanlıklar
|
Din ve Güzel Ahlak
|
Din ve Kültür
|
Aile ve Din
|
Vatanımızı ve Milletimizi Seviyoruz
|
İslamiyet ve Türkler
|
Kültürümüz ve Din
|
Dinler ve Evrensel Öğütleri
|
4-.Ünitelerde yer alan konuların yılın çalışma takvimine dengeli dağılımına dikkat edilmesi ve bazı ünitelerin gerekirse öne alınmasının veya geriye bırakılmasının gerekebileceği gündeme getirildi. Oruçla ilgili ünitelerin Ramazan ayına denk gelen ayda işlenmesinin güncellik açısından uygun olacağına toplantıya katılanlarca uygun bulundu.
5-2007-2008 öğretim yılı zümre kararları incelendi. Yıllık başarının % 100 olduğu memnuniyetle görüldü. Ancak, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin diğer derslere göre öğrenci davranışlarında ve milli-manevi değerlerin benimsetilmesinde etkinliği göz önünde bulundurularak başarıların öğrenci davranışları üzerinde olumlu yansıması için çalışmaların daha da artırılması kararlaştırıldı.
6- Öğrenme,öğretme yöntem ve teknikleri;Anlatım,Soru cevap. Örnek Olay Analizi (Çözümlemesi),Sonuç Çıkarma,:Geri Plandaki Düşünceleri Bulma,Slogan Bulma,Reklam Hazırlama/Poster Afiş Hazırlama, Şiir-Hikâye Yazma, Görsel İmge Oluşturma, Önem Sırasına Koyma, Sınıflandırma, Örnek Verme,Yordama Yapma,Bulmaca, Dramatizasyon, Tavsiyede Bulunma,Karşılaştırma,Problem Çözme,Görüşme Yapma,Alan Gezileri, Kavram Haritası Oluşturma, Beyin Fırtınası, empati kurma, değerlendirme, günlük yaşamla ilişkilendirme, not alma, görüş tarama, gözlem, haber toplama, önceki düşündükleriyle karşılaştırma, bildikleriyle bağ kurma, dosya oluşturma,öykü tamamlama, öğretim malzemesi hazırlama, çalışma yaprağı, koleksiyon yapma, hipotez oluşturma ve sınama, yıllık hazırlama, tersinden düşünme, anlaşma imzalama, öğrendiklerini listeleme, proje, gazete çıkarma, yeniden yazma ... gibi uygulamaların uygulanması uygun görülmüştür.
7-İlköğretim kurumlar yönetmeliğinin yeni haliyle 35. ve 36.maddelerine uygun olarak her dönem, iki yazılı sınavı ile değerlendirme yapılmasına karar verildi..
Birinci dönem 1.sınav Kasım ayının 1. haftası 2.sınav Aralık ayının 4. haftası;
İkinci dönem 1.sınav Nisan ayının 1. haftası 2.sınav Mayıs ayının 4. haftası yapılması kararlaştırıldı.
8-Ders kitapları,Kuran-ı Kerim meali,Hadis kitapları,İslam ilmihali,İslam ansiklopedisi,D.K.A.B.kaynak kitabı,konulara uygun şiirler,hikayeler,resimler,çalışma kağıtları,bulmacalar, Kavram Haritaları Anlam Çözümleme Tabloları Kavram Ağları ve sözlükler olarak tespit edildi. Ayrıca güncel imkanlardan yararlanılarak VCD,CD, vb. araç-gereçlerin derste kullanılmasının öğrencileri derse motive edeceği belirtildi.
9- İlköğretim kurumlar yönetmeliğinin 35.maddesi Zeki YAKA tarafından okundu. Performans ve Proje görevleri birinci dönem için belirlendi
PERFORMANS GÖREVLERİ
4.sınıf
Günlük konuşmalarımızda kullandığımız dini ifadeler
|
Hz. Muhammed'in Çocukluk yıllarını anlatınız
|
Çevremizde Bulunan Dinî Sembolle
|
Hz. Muhammed'in Gençlik Yıllarını anlatınız
|
Fatiha Suresi ve Anlamı sunu şeklinde hazırlama
|
Hz. Muhammed'in Aile Büyüklerini Tanıyalım
|
“Din Güzel Ahlaktır’konuyla ilgili Hz.Muhammed’in sözlerinin derlenmesi
|
Hz. Muhammed'in Doğduğu Çevreyi Tanıyalım
|
Temizlikte nelere dikkat etmeliyiz?
|
Allaha nasıl teşekkür ediyoruz?
|
Temizlikle ilgi sloganlar üretme
|
Sübhaneke duası ve anlamı sunu
|
Güzel davranışlara örnekler
|
Sevap ve günaha örnekler
|
5.sınıf
İhlas Suresi ve Anlamı
|
İbadetlerle ilgili kavramlar
|
Camiyi Tanıtan bir maket yapımı
|
Hz. Muhammed’in Çocukluk yıllarını anlatınız
|
Kur’an’dan ve Hz. Peygamberden Dua Örnekleri
|
Dua - Niçin Dua Edilir?
|
Güzel İş ve Güzel Davranış: Salih Amel ne demektir?
|
Başlıca İbadetler
|
Rabbena Duaları ve Anlamı
|
Hz. Peygamberden Dua Örnekleri
|
Hz. Muhammed’in Evliliği ve Çocukları
|
Hz.Muhammed Akrabayı Ziyaret Ederdi
|
Kur’an’dan Dua Örnekleri
|
Allah yarattıklarını ve biz insanları sevdiğini nerden biliyoruz? Açıklayınız
|
Aile Bireylerini Sever ve Aralarında Ayırım Yapmazdı
|
Çalışırım, Allah’ın Yardımına Güvenirim ve Başarırım
|
Aile Bireylerine Danışır ve Görüşlerine Değer Verirdi
|
Güzel İş ve Güzel Davranış: Salih Amele örnekler
|
Yaptığımız bir duayı yazalım
|
Hz.M. Ailesinde Komşuluk İlişkilerine Önem Verilirdi.
|
6.sınıf
Peygamberlerin İnsanlardan Seçilmesinin Nedenleri
|
Namazın İnsana Kazandırdıkları
|
Peygamberlerin Nitelikleri: konusunu araştırınız
|
Teyemmüm nedir alınışın anlatılması
|
Kur'an'da Adı Geçen Peygamberler
|
Gusül ne demektir?
|
Kul Hakkı Yemek ne demektir açıklayınız
|
Cuma namazı
|
İslâm, Sevgi ve Barış Dinidir
|
Bayram namazları
|
Allah Niçin Vahiy Göndermiştir? konusunu araştırınız
|
Namazın İnsana kazandırdıkları
|
Dört Büyük Kutsal Kitap konusunu araştırınız
|
Namazın kılınışı resimlerle pano oluşturma
|
Asr suresi ve Anlamı
|
Kunut Duaları ve Anlamı sunu
|
Namaza Hazırlık Şartları
|
Kamet sözleri ve anlamları
|
Ezan doğuşu
|
7.sınıf
Ramazan Ayı ve önemi
|
Kur’an’a Göre Şeytan
|
Çevrenizdeki ramazan hazırlıkları
|
Şeytanın Kötülüğünden Korunma Konusunda Kur'an'ın Öğütleri nelerdir
|
Ramazan Ayı ve Oruçla İlgili Kavramlar
|
Ahirete İmanın Davranışlara Etkisi
|
Maun Suresi ve Anlamı
|
Meleklere İmanın, Davranışların Güzelleşme. Katkısı
|
Oruç İbadetinin Kişiye ve Topluma Kazandırdıkları belirleyeceğiniz bir kişiyle röportaj
|
Varlıklar Âlemi
|
Meleklerin Özellikleri ve Görevleri
|
Ahirete İmanın Davranışlara Etkisi
|
Toplumda Yaygın Olan Bazı Batıl İnançlar
|
Kuranda adı geçen melekler
|
Satanizm konusunu araştırınız
|
Orucu Bozan Durumlar
|
Nas Suresi ve Anlamı
|
Oruç Tutarken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
|
Kıyamet ve Yeniden Dirilme konusunu araştırınız
|
8.sınıf
Evrendeki Yasalar - Fiziksel Yasalar
|
Zekâtı Kimlere, Nasıl Vermeliyiz?
|
İnsan İradesi ve Kader
|
Toplumsal Dayanışma İbadeti Olarak Sadaka
|
İnsanın Çabası:Emek ve Rızık
|
Yardımlaşma Kurumlarımız
|
Ayete’l-Kürsi ve Anlamı
|
Hac ve Umre ile İlgili Kavramlar
|
İslam’ın Paylaşma ve Yardımlaşmaya Verdiği Önem
|
Haccın İnsan Davranışları Üzerindeki Etkisi
|
Paylaşma ve Yardım. İbadeti Zekât - Zekât Nedir?
|
Kurban Nedir ve Niçin Kesilir?
|
Zekâtı Kimler Verir? - Zekât Nelerden Verilir?
|
Hacla ilgili mekanlar
|
Allah'a Güvenmek (Tevekkül)araştırınız
|
Dinde zorlama yoktur
|
Din Anlayışındaki Farklılıkların Sebepleri:
|
Ayete’l-Kürsi ve Anlamı
|
Din Anlayışındaki Farklılıklara Dayalı Oluşumlar
|
Hacla ilgili mekânlar pano oluşturma
|
PROJE GÖREVLERİ
4.SINIF:
|
|
|
|
|
|
|
|
5.SINIF
|
|
|
|
|
|
|
|
6.SINIF:
|
|
|
|
|
|
|
|
7.SINIF:
|
|
|
|
|
|
|
8. SINIF:
|
|
|
|
|
|
|
|
Proje görevleri Kasım ayında öğrencilere duyurulacak ve Nisan ayının birinci haftası toplanacaktır.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ
PERFORMANS /PROJE GÖREVİ DERECELİ PUANLAMA ANAHTARI
Araştırma ve
Görüş alma
|
İçerik
|
Düzenleme
|
Çalışma
Alışkanlığı
|
Planlama
|
Raporlaştırma
| ||||||||||||||||||
Sıra No
|
Öğrencinin
|
Geliştirilmeli (1)
|
İyi (2)
|
Mükemmel (3)
|
Geliştirilmeli (1)
|
İyi (2)
|
Mükemmel (3)
|
Geliştirilmeli (1)
|
İyi (2)
|
Mükemmel (3)
|
Geliştirilmeli (1)
|
İyi (2)
|
Mükemmel (3)
|
Geliştirilmeli (1)
|
İyi (2)
|
Mükemmel (3)
|
Geliştirilmeli (1)
|
İyi (2)
|
Mükemmel (3)
|
Toplam
|
Puan
| ||
No
|
Adı Soyadı
|
Konusu
| |||||||||||||||||||||
10-Diğer zümre öğretmenleriyle işbirliği yapılacaktır.
- Sosyal Bilgiler öğretmeni ileAtatürk ve Laiklik konularındaFen ve Teknoloji dersi öğretmeni ileTemizlik ve evrenin yasaları konularındaTürkçe öğretmeni ileTürkçe’yi kullanma ve yazma konularında,Müzik öğretmeni ileMusikimizdeki ve kültürümüzdeki dini motifler,Görsel sanatlar öğretmeni ileMimarimizdeki dini motifler,
Kısaca bütün öğretmenlerle işbiriliği yapılacaktır
11-Dilek ve temennilerde söz alan Filiz Eylül APAYDIN;Yeni program bir çok yenilikler getiriyor.Özellikle etkinlikler çok güzel.Türkiye genelindeki sevgili meslektaşlarım bir çok etkinlik üreteceklerdir.Bunların Din Öğretimi Genel Müdürlüğünün sitesi vb. bir yerde toplanması ve paylaşıma açılması mükemmel olacak.Yerel bazda da Din Kültürü öğretmenleri seminer döneminde bir okulda toplanırsa bilgi akışı sağlanabilir.Kırtasiye giderlerine de bir çözüm bulunması gerektiğini söyledi.
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Zümre Toplantısı, Zeki YAKAN’ nın, eğitim - öğretim döneminin, milletimize ve bütün insanlığa hayırlı uğurlu olması dilekleriyle sona erdi.
Zeki YAKADin Kült. ve Ah. Bil. Öğretmeni |
Filiz Eylül APAYDIN
Din Kült. ve Ah. Bil.Öğretmeni |
04/09/2008
FAZLI ŞİRİN
Okul Müdürü
|
Araştırma ve
Görüş alma
|
İçerik
|
Düzenleme
|
Çalışma
Alışkanlığı
|
Planlama
|
Raporlaştırma
| ||||||||||||||||||
Sıra No
|
Öğrencinin
|
Geliştirilmeli (1)
|
İyi (2)
|
Mükemmel (3)
|
Geliştirilmeli (1)
|
İyi (2)
|
Mükemmel (3)
|
Geliştirilmeli (1)
|
İyi (2)
|
Mükemmel (3)
|
Geliştirilmeli (1)
|
İyi (2)
|
Mükemmel (3)
|
Geliştirilmeli (1)
|
İyi (2)
|
Mükemmel (3)
|
Geliştirilmeli (1)
|
İyi (2)
|
Mükemmel (3)
|
Toplam
|
Puan
| ||
No
|
Adı Soyadı
|
Konusu
| |||||||||||||||||||||
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ
PERFORMANS /PROJE GÖREVİ DERECELİ PUANLAMA ANAHTARI
Yorumlar
Yorum Gönder